Show simple item record

dc.contributor.editorHegedüs, Ágnes
dc.contributor.editorTremmel, Nórahu
dc.date.accessioned2022-02-16T09:12:24Z
dc.date.available2022-02-16T09:12:24Z
dc.date.issued1996hu
dc.identifier.urihttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/33967
dc.description.abstractPHARE és TEMPUS. Minden oktató és hallgató ismeri ezeket a programokat, s tudja, mit jelentenek a magyar felsőoktatás számára. Az Európai Közösség kezdeményezése a lengyel és a magyar gazdaság átalakítására (PHARE) százmillió ECU-ket mozgatott meg az EU adófizetők pénzéből környezetvédelmi, termelési, infrastrukturális fejlesztésekre ezekben a keleti országokban. Azután a TEMPUS program valami újbe fogott: a következő generációba "ruházott be" pénzeket azáltal, hogy támogatta a felsőoktatás fejlesztését. Többszáz közös program, többezer résztvevő intézmény, csereprogramban résztvevő oktató és hallgatók: a hatások valóban nem elhanyagolhatóak. Miután Henning Madsen, az Aarhus-i közgazdasági kar oktatója feltáró körutat tett Magyarországon, a JPTE Közgazdasági Kara összeállított egy programtervezetet, s a dán-ír - magyar projekt elnyerte a TEMPUS támogatását. Évente tucatnyi hallgató és oktató tudott kiutazni, laborokat szereltünk fel, s látogatók jöttek a karra előadásokat tartani, konzultációkon résztvenni, a tanterv-fejlesztéshez segítséget nyújtani az 1991-94 közötti időszakban. A JEP 1255 jó eredményeit látva a TEMPUS Iroda további támogatást ajánlott fel egyfajta "Karbantartási - Ismeretterjesztési" terv keretében. A korábbi partnerek integrálták a programba a Pollack Mihály Műszaki Főiskolát (ahol éppen a gazdasági jellegű mérnök-képzés tervein dolgoztak), illetve a Pénzügyi és Számviteli Főiskola Zalaegerszegi Tagozatát (ahol az oktatók legfőbb problémája a rohamléptekben változó gazdaság által igényelt vállalati-banki szakemberek újfajta képzése volt.) Az így kialakult "Felsőoktatási Hálózatban" a külföldi intézmények tanácsadó oktatókat küldtek a két "új" intézménybe, s a program keretében három szemináriumot szerveztünk ezekben az intézményekben a közgazdászképzés elsajátított know-how-jának továbbadása céljából. Egy korlátozott pénzügyi keret lehetővé tette, hogy ezek az intézmények az elért eredmények "szintentartása" céljából kiegészítsék informatikai eszközparkjukat, néhány alapvető könyvet vásároljanak és tananyagok kiadását támogassák. Most lezárul egy korszak. Lassan vége a pénzügyi támogatásoknak, a finanszírozott utazásoknak, a látogatásoknak. A JPTE Közgazdasági Kara alaposan megváltozott az elmúlt években - hála az Európai Unió-beli és más, például amerikai programoknak. Saját MBA képzésünk van, PhD hallgatókat fogadunk, sokféle továbbképzési formában tanítjuk a modem gazdaságtan elméletét és gyakorlatát - reméljük, ez a két TEMPUS program is hozzájárult ezekhez az eredményekhez itt, és a partnerintézményekben egyaránt. Nehezebb idők jönnek a magyar felsőoktatás számára: az "egyenlő mérce" ideje: egyenrangú-ként kell élnünk, dolgoznunk - "túlélnünk" egy integrált Európában. Úgy érezzük, ezek a TEMPUS programok, a "felsőoktatási hálózat" tapasztalatai hozzásegítenek bennünket ehhez a munkához - s most mégegyszer kifejezzük hálánkat mindazoknak a partnereknek, kezdeményezőknek, résztvevőknek, akik idejüket és energiájukat áldozták erre a tevékenységre: akik közös célunkat szolgálták - egy új üzletember-generáció nevelését Európa számára.hu
dc.publisherJPTE Nyomdahu
dc.subjectgazdasági tantervhu
dc.titleA gazdasági tantervek megújításahu
dc.title.alternativeTEMPUS 2255 Joint European Networken
dc.title.engReconstructing the Business Curriculumen
dc.title.subtitleWorking Papers from the seminars 1995/96en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record