A jelentések számtana. Kvalitatív komparatív analízis a nevelésszociológiában
Elérhetővé téve ekkor | 2022-02-15T07:28:25Z |
Szerző | Galántai László MTMTID: 10036526 |
Webcím | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/33956 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | A jelentések számtana. Kvalitatív komparatív analízis a nevelésszociológiában |
Az értekezés címe angolul | The arithmetic of the meanings. Qualitative comparative analysis in the sociology of education |
Absztrakt az értekezés nyelvén | Az iskola és az oktatás világa zavarba ejtően sokféle világ. A kutatásmódszertan felől szemlélve úgy tűnik, adatközlő- és adatgeneráló szervezetek sokasága népesíti be. Az iskolát, természetesen, nem adatközlők, hanem tanulók és tanárok lakják, akik mindennapi tevékenységük során strukturálatlan, kvalitatív, szöveges adatok sokaságát generálják. A dokumentumok aligha felfogható mennyiségéhez a kutatói érdeklődés által életre hívott kvalitatív adatok társulnak: megfigyelési naplók, kötetlen reflexív naplók, nyitott kérdések generálta kérdőívek és strukturálatlan vagy félig strukturált interjúk hozzák létre az oktatás világáról rendelkezésre álló elsődleges adatokat. A strukturálatlan, kvalitatív szöveges adatok bőségére a kutatásmódszertan az adatbányászattól mára elkülönülő, önálló területtel reagált, amely szövegbányászat, szöveganalitika, legújabban nlp (natural language processing) néven építi önálló eszköztárát a szövegadatok strukturálására és modellezésére. Az elv mindig azonos: strukturálni a kvalitatív (szöveges) adatot, hogy az strukturált (kvantifikált) formában már hozzáférhető legyen a matematikai műveletekkel végzett elemzés számára. Ezek a módszertanok mind kvantitatív szemléletűek, magas megbízhatóságra és külső érvényességre törekszenek, de ennek ára minden esetben információvesztés. A jelentések egyedi gazdagságának és mélységének egy része itt törvényszerűen elveszik, mert az egyedi jelenségek megragadásában ezek a módszertanok a kutató-befogadó által végrehajtott kvalitatív elemzésekkel nem versenyezhetnek, és ez nem is céljuk. Dolgozatunk tárgya a kvalitatív komparatív analízis (QCA), és annak lehetséges neveléstudományi alkalmazása. Kutatás-módszertani tárgyú disszertációról van szó, amelynek célja egy, a hazai neveléstudományi diskurzusban új, kvalitatív adatokon alkalmazható kutatás-módszertani elemzőeszköz minél mélyebb megértése, bemutatása és alkalmazása. Igyekszünk majd minél mélyebben, a matematikai (Boole-algebrai) alapokig visszamenve elemezni a QCA lépéseit adó algoritmusokat, hogy ezzel segítsük a módszertan megértését és alkalmazhatóságának pontos meghatározását. A módszertan újdonsága mellett a téma aktualitását megalapozza a kvalitatív adatok bősége, amely a neveléstudományban is éppúgy jellemző, mint a társadalomtudomány többi területén. Kutatási alkalmazásai mellett – amelyek körét a dolgozat minél pontosabban definiálni igyekszik – a QCA egyetempedagógiai1 szempontból is releváns. Egy olyan többlépéses, algoritmizált 1 A kevéssé elterjedt fogalmat Pukánszky (2014) nyomán alkalmazzuk. |
Kulcsszó (Magyar) | kutatásalapú tanárképzés kutatásmódszertan kvalitatív komparatív analízis mobilitás tartalomelemzés |
Kulcsszó (Angol) | content analysis qualitative comparative analysis research based teacher education research methods social mobility |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola |
Témavezető | Forray R. Katalin |