Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2022-01-05T10:56:58Z
Szerző Rajnai Richárd
MTMTID:
10057009
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/33831
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénTerek, szerepek, határok - Tizenévesek médiahasználata és a médiaműveltség fejlesztése a késő modernitásban
Az értekezés címe angolulSpaces, roles, boundaries – Media use of teenagers and development of media literacy in late modernity
Absztrakt az értekezés nyelvénAz értekezés a 10-18 év közötti magyar fiatalok médiahasználatára és médiaműveltségük fejlesztésének aktuális jellemzőire fókuszál. A vizsgált korosztály médiafogyasztási sajátosságait és tartalomelőállítási gyakorlatait a részvételi kultúra elméletének segítségével tárja fel. Emellett annak a diskurzusnak a leírására tesz kísérletet, mely a tizenévesek médiához fűződő viszonya és a médiaműveltség-fejlesztése kapcsán az iskolákban kialakult. A média későmodernitásban betöltött szerepét a szerző elsősorban Roger Silverstone morális médiaértelmezésére, David Buckingham dinamikus médiaoktatási koncepciójára, illetve a Henry Jenkins kreatív részvételt előtérbe állító kompetenciafejlesztési elképzelése mentén értelmezi. Az iskolai médiaműveltség vizsgálata általános- és középiskolás tanárok körében végzett reprezentatív nagy mintás online kérdőív, illetve hét iskola szakmai dokumentumainak elemzésével történt. A tizenévesek médiahasználati gyakorlatainak vizsgálatára nyolc fókuszcsoportos beszélgetés alapján került sor. A részvételi kultúrához való viszony és a kreatív tartalomkészítői gyakorlatok leírása a vizsgált korosztály tagjai által létrehozott médiaszövegek elemzésével történt. A nagy mintás vizsgálat alapján a magyarországi tanárok felismerték a médiaműveltség fejlesztésének növekvő jelentőségét, mégsem alakult ki ennek komplex és általános módszertana. A dokumentumelemzés arra mutatott rá, hogy az iskolákban a kerettantervi előírások adaptálásán kívül alig sikerült egyedi megoldásokat kialakítani a későmodern médiakörnyezet jelentette kihívásokra. Az iskolák számára lényeges az iskola hagyományos funkcióinak megőrzése, a tudásátadás módja évtizedes mintákat követ. A tizenévesek elmondása alapján a médiahasználat sokféle módon ágyazódik be mindennapi életükbe és nem válik el élesen a nem mediatizált tevékenységeiktől. A médiahasználat három dimenziója, azaz a hasznosság, az élvezet, illetve az ideológiai szempontok különféle arányú mintázatai alapján a szerző öt eltérő médiahasználati attitűd-csoportba sorolta a fókuszcsoportok résztvevőit, így a generációs megközelítéseknél árnyaltabb képet rajzolt a vizsgált korosztály médiahasználatáról. A fiatalok által készített szövegek rendkívül mélyen és közvetlenül kapcsolódnak mindennapi élményeikhez. Az új média kínálta disztribúciós lehetőségek – függetlenül azok mértékétől – kiválóan alkalmasak a tapasztalatokhoz kötődő reflexiók interpretálására. Az értekezés konklúziója, hogy az iskolai fejlesztés módszereit a mindennapok tapasztalataihoz és médiahasználati praxisához kell igazítani. A fiatalok többsége azonban nincs birtokában annak a tudásnak, amellyel könnyedén minőségi, és a nyilvános térben publikálásra érdemes tartalmakat tudjon készíteni. Ahhoz, hogy a fiatalok megfelelő hangon és kellő hatékonysággal tudjanak véleményt nyilvánítani a későmodernitás médiaterében, komplex, tantárgyakon átívelő fejlesztési programra van szükség.
Kulcsszó (Magyar)fiatalok
iskola
médiaműveltség
médiaoktatás
részvételi kultúra
Kulcsszó (Angol)Media Education
Media literacy
Participatory Culture
School
Young People
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK Nyelvtudományi Doktori Iskola
TémavezetőSzijártó Zsolt


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record