"A vállalati magatartást motiváló gazdasági és társadalmi tényezők I." című konferencia előadásai
Abstract
Tisztelettel köszöntöm a Kedves Olvasót. Ön a 15 éves Közgazdaság- tudományi Kar jubileuma alkalmából rendezett nemzetközi tudományos konferencia hat szekciójában elhangzott előadások anyagát tartalmazó köteteket tartja a kezében. Kívánom, hogy a kötetek lapozgatása közben választ kapjon az önt leginkább érdeklő közgazdasági jellegű kérdésekre.
Említettem, hogy 15 évesek vagyunk, vagyis 1970-ben kezdődött el Pécsett az egyetemi szintű közgazdász-képzés a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem Kihelyezett Nappali Tagozatán. Abban, hogy a tagozat meg szervezésére éppen Pécsett került sor, különböző tényezők szerencsés találkozásának is szerepe volt. Pécs gazdag hagyományokkal rendelkező egye térni város, amelynek szellemi és kulturális élete a déldunántúli megyékre kiterjedő vonzással rendelkezik. A város fejlett ipari, mezőgazdasági és kereskedelmi gócpont, amely biztosítékot jelentett a korszerű képzési módszerek gyakorlati alkalmazása szempontjából. A megye, a város párt- és állami vezetése is pozitívan foglalt állást a tagozat létesítésével kapcsolatban és megadta a szükséges támogatást a feltételek kialakításához. A tagozat Pécsre telepítésében jelentős szerepet játszott az is, hogy a Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kara oktatási helyiségek átengedésével, adminisztratív apparátusával és kiváló oktatóival nagymértékben segítette a tagozat megszervezését és eredményes működését .
A tagozat feladatát két irányban fogalmazta meg: egyrészt alapvetően vállalati munkahelyek betöltésére alkalmas közgazdászok képzése, másrészt olyan tudományos tevékenység kialakítása, amely kutatóbázisul a vállalatgazdálkodás kérdésköreit választja.
A 4 éves képzési idő alatt a hallgatók a tagozaton két szak: vállalati tervező-elemző és vállalati piacszervezési szak három ágazata: ipar, mezőgazdaság, kereskedelem között választhattak.
A tagozat az 1970/71. és az 1974/75. tanévek között fejtette ki tevékenységét, s lényegében az anyaegyetem negyedik karaként funkcionált.
Az új Kar 1975-ben történő megalapítása akkor következett be, amikor a közgazdász-képzés is mélyreható reformon ment át. Az irányítási rendszer reformja a vállalatok helyének, szerepének átalakításával a köz- gazdasági képzettség iránti igényeket is átformálta, megnőtt az elméletileg megalapozott közgazdasági gyakorlati tevékenység, valamint a kutatás szerepe. A gyakorlat által addig ismeretlen, illetve kevésbé igényelt vállalati közgazdasági funkciók, mint a vállalati tervezés, elemzés; döntéselőkészítés; szervezési tevékenység; piackutatás (marketing); operációkutatás; készletgazdálkodás; állóeszközgazdálkodás, beruházás stb. felerősödtek, helyet követeltek maguknak a mindennapi munka során. Éppen ezért a Pécsi Tudományegyetem új oktatási egységének, a Közgazdaságtudományi Karnak alapvető feladata lett olyan vállalati közgazdasági szakemberek képzése, akik az említett tevékenységek önálló ellátására alkalmasak.
A kérdést így tettük fel magunknak: milyen legyen az a tanterv, amely hosszabb távon is alkalmas lesz a fenti célkitűzések megvalósítására, illetve arra is, hogy hallgatóink a megszervezett ismeretek birtokában minden, nemcsak vállalati, közgazdasági jellegű munkakört betölthessenek.
A kérdésre a választ is megadtuk. Úgy látjuk, hogy a graduális és a posztgraduális képzési formák szoros egymásra épülésével a probléma megoldható. A graduális képzés során elsősorban a hosszabb távon is ható, szélesebb szakmai alapozó ismereteket nyújtó, egymásra építhető, egymással kombinálható, a későbbi szakosodást biztosító, átfogóbb szakképzési profilokat kell fokozatosan kialakítani; a posztgraduális képzés során pedig kiemelt figyelmet kell fordítani a gyakorlati közgazdasági kérdésekre, illetve ezen túlmenően a szervezett tudományos kutatóképzést és a vezetőképzést is meg kell valósítanunk. Munkánknak új lendületet adott az MSZMP Politikai Bizottságának 1901-ben megjelent határozata. Elmondhatjuk, hogy a fenti célkitűzéseket tartalmazó, a graduális képzésre vonatkozó tantervet az 1982/83-as tanévben bevezettük, a posztgraduális képzés profiljának kialakítása elkezdődött.
A napokban fogalmaztuk meg közép- és hosszú távú fejlesztési elképzeléseinket. Alapvetően a megkezdett úton akarunk haladni, azt akarjuk tökéletesíteni. Természetesen fejlesztési elképzeléseink is vannak: mindenekelőtt a meglévő szakok (ipari tervező-szervező; mezőgazdasági tervező; áruforgalmi és szakfordítói) mellett kidolgoztuk és be szeretnénk vezetni az informatikai alkalmazási szakot. Tervezzük szociálpszichológiai szak beindítását is.
Tudományos tevékenységünkben arra kell törekednünk, hogy egyes kiemelt kutatási témák gesztora a Kar legyen, hogy egyértelműbben kidomborodjon, hogy mi az, amiben mi vagyunk a "profik" és mi az, amiben továbbra is "bedolgozunk".