Női fogvatartottak oktatás-nevelés szempontú egyéni és intézményi profiljának rendszerszintű vizsgálata az eredményes reintegráció érdekében
Elérhetővé téve ekkor | 2021-11-08T07:41:27Z |
Szerző | Ács-Bíró Adrienn MTMTID: 10064384 |
Webcím | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/24856 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | Női fogvatartottak oktatás-nevelés szempontú egyéni és intézményi profiljának rendszerszintű vizsgálata az eredményes reintegráció érdekében |
Az értekezés címe angolul | System-level examination of the individual and institutional profile of female prisoners in terms of education for effective reintegration |
Absztrakt az értekezés nyelvén | Az általános kép a büntetés-végrehajtás ismeretlen világáról szélsőségek között mozog, inkább sztereotipizált, mint reális. Egy zárt rendszer működésének elemzése speciális feladatok elé állítja a kutatót, a téma szenzibilitása fokozott mértéktartást, tudományos távolságtartást, és tárgyilagos véleményalkotást vár el. A jelen börtönoktatás kérdéseit, a nők képezhetőségét kevéssé lehetséges vizsgálni a célcsoport és a keretrendszer sajátosságainak mélyebb ismerete nélkül. Az értekezés ezek alapján egyrészt a Büntetés-végrehajtási Szervezet, másrészt a női fogvatartottak egyéni és csoportos jellemzőire, helyzetére, valamint a reintegrációt segítő oktatási-képzési kilátásaikra helyezte a hangsúlyt. Kutatásunk a Kalocsai Fegyház és Börtönben valósult meg, célcsoportunkat a jogerősen szabadságvesztésüket fegyház, börtön végrehajtási fokozatban töltő, szabadulás előtt álló női fogvatartottak alkották. A szerző abban a különleges helyzetben van, hogy a Kalocsai Fegyház és Börtön állományának külsős tagjaként, segítő szakemberként, önkéntesként, majd gyakornokként és kutatóként több éve átfogó betekintést nyerhet a rendszer működésébe. A tevékenységkörök ellátásának ezen formája a kutatás szempontjából kedvező hatású, mivel mind az állomány tagjaival, mind a fogvatartottakkal megfelelő szintű együttműködés alakult ki. A terepismeret a megfigyelést és a kutatómunkát segítette, annak alapvető megvalósíthatóságát, valamint elmélyítését biztosította. A börtönkutatás szempontjából az egyéni és intézményi profil jellemzőinek megismeréséhez fontos a tapasztalat, a hely-, személy- és rendszerismeret, amely alapjaiban járult hozzá a kutatás tervezéséhez, kivitelezéséhez, illetve a súlypontozáshoz. Kutatásunk a fogvatartottak körében olyan csoportot vizsgál, amely az időspektrumon állandó populációt képez. A téma napjainkban talán még aktuálisabb, mint valaha, amely egy régóta fennálló problémakört kíván mélységében megismerni, és azokra reflektálni, ezzel megoldási (kezelési) alternatívákat megvilágítani. A várható eredmények tükrében felértékelődik a fogvatartottak részéről a motivált részvételi szándék, valamint a büntetés végrehajtási intézetben a szervezet által támogatott, személyes kutatói jelenlét. A dolgozatban bemutatott összefüggések és eredmények komoly társadalmi, szociális és gazdasági hasznosíthatósággal bírnak. Képet adnak a női fogvatartottak magyarországi helyzetéről, továbbá a hatékony reszocializáció megvalósításához kínálnak további irányokat. A szerző célja a bv., illetve a fogvatartottak képzési jellemzőinek és lehetőségeinek feltárása, amelyek a gyakorlatba beépíthető módszertani eljárásokkal a reintegrációs tevékenység eredményességét erősíthetik. |
Kulcsszó (Magyar) | börtönügy nevelési paradigma női fogvatartottak profil reintegráció |
Kulcsszó (Angol) | educational paradigm female prisoners penitentiary profile reintegration |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola |
Témavezető | Di Blasio Barbara |