Cigány gyerekek integrációja az oktatáspolitikai döntések tükrében
Elérhetővé téve ekkor | 2021-05-21T07:21:20Z |
Szerző | Báder Iván MTMTID: 10025221 |
Webcím | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/24024 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | Cigány gyerekek integrációja az oktatáspolitikai döntések tükrében |
Az értekezés címe angolul | The Integration of Gypsy Children in Light of the Education Policies |
Absztrakt az értekezés nyelvén | A katolikus egyház oktatásával kapcsolatos szakirodalmakat olvasva láthatjuk, hogy a katolikus egyház az oktatásban betöltött évszázados múltja során, általában a jobb társadalmi státuszú családok gyermekeinek nevelését vállalta fel, nem mellékesen figyelve arra, hogy ideológiailag is kötődés legyen a család részéről a vallás irányába. A 2011.évi oktatási centralizációt követően az állam, önkormányzatok és az egyház(-ak) közötti megállapodásként, a katolikus egyház (és szervezetei) több olyan korábbi önkormányzati iskolákat vettek át fenntartóként, ahol feltételezhetően többségében tanulnak hátrányos helyzetű és/vagy cigány gyerekek. A korábbi szociológiai szakirodalmak (Csongor 1991, Forray 1998, Havas-Kemény-Liskó 2000) bizonyították, hogy a cigány többségű iskolák minőségileg rosszabb színvonalon működnek, a gyerekek - ha be is fejezik az általános iskolai tanulmányaikat - kibuknak a középiskola rendszeréből (amelyek sokszor csak piacképtelen szakmákat adó szakiskolákat jelentenek). A 2017 és 2018 között zajló empirikus kutatásom fő célja az volt, megvizsgáljam, hogy az egyházi átvétel jelentett –e minőségi (és egyéb más) javulást a – feltételezhetően- cigány többségű általános iskolák esetében. |
Kulcsszó (Magyar) | cigány gyerekek egyházi nevelés integráció közösségi iskola modell oktatáspolitika |
Kulcsszó (Angol) | church education community school model education policy gypsy children integration |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola |
Témavezető | Híves-Varga Aranka |