Információbiztonsági tudatosság az iskolákban
Abstract
Szerző: Bottyán László | Cím: Információbiztonsági tudatosság az iskolákban [DOI 10.15170/PTE.BTK.NTI.DOL.2021-09] | Megjelenési adatok: In: Kéri Katalin (szerk.): Digitális és online lehetőségek, jó gyakorlatok a tanári munkában és a neveléstudományi kutatásokban : Osztatlan tanár szakos hallgatóknak és gyakorló pedagógusoknak. PTE BTK Neveléstudományi Intézet – „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola, Pécs, 2021. [ISBN (pdf) 978-963-429-639-3 ; DOI 10.15170/PTE.BTK.NTI.DOL.2021; Teljes kötet: https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23851] 124-138. o. --- 2020-ban a koronavírus elleni védekezés keretében a köznevelési és szakképzési intézményekben új munkarend bevezetéséről született döntés Magyarországon. A Kormány 1102/2020. (III. 14.) Korm. ha-tározata értelmében 2020. március 16. napjától valamennyi köznevelési és szakképző intézményben a nevelés-oktatás tantermen kívüli, digitális munkarendben került megszervezésre. (1102/2020. (III. 14.) Korm. határozat) A digitális oktatásra való átállás a hagyományos tantermi oktató-nevelő munkát a tanév végéig gyakorlatilag a kibertérbe helyezte át. A tanórák megtartása és a kapcsolódó feladatok elvégzése azonban a kibertérben számos kockzattal is jár, a tantermi, iskolai védett közeggel szemben. Az interneten sajnos nem csak a segítőkész, de az ártani akaró résztvevők is jelen vannak, akik az információkat különböző motivációból szeretnék megszerezni, és saját hasznukra felhasználni. A kibertér értelmezéséhez először a görög „kübernétész” (jelentése: kormányos) szóból eredő kibernetika eredetét célszerű tisztázni. A kibernetika a Magyar nyelv értelmező szótára szerint „olyan komplex tudományág, amely a természettudományok egzakt módszereivel bonyolult rendszerek működési elveit tanulmányozza, és ennek gyakor-lati alkalmazásával foglalkozik”.
Collections
- Nem PTE szerzők [134]