Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2020-01-08T11:42:59Z
Szerző Árendás Zsuzsanna
MTMTID:
10048683
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23369
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénEtnicitás és hibrid poziciók
Absztrakt az értekezés nyelvénDisszertációs munkámban az etnikai vegyesség hétköznapi megnyilvánulásait vizsgáltam két dél-szlovákiai járásban. Kutatásomban főként arra kerestem választ, hogy az etnicitás miképpen konstruálódik az etnikai határzónaként is nevezhető térségben, ahol magyar és szlovák anyanyelvűek, illetve a két nyelvet egyszerre ismerő és a két kultúra bizonyos regisztereibe egyaránt bejáratos népesség él. Abból az elméleti hiányérzetből indult ki a kutatásom, hogy az asszimilációkutatások nem képesek megfelelően reflektálni az etnikai köztesség, vegyesség társadalmi jelenségére, másrészt abból a módszertani alapfelvetésből, hogy a kvalitatív módszerek az etnicitás változásait, folyamat jellegét, illetve szituativitását nem ragadják meg kellőképpen- ez utóbbiakhoz kvantitatív módszerekre van szükség. Elsősorban mélyinterjúkon keresztül jutottam olyan személyes elbeszélésekhez, amelyek elemzésével válaszokat kereshettem az iménti kérdésekre. Munkamódszerként a többes etnikai kötődéssel, köztes etnikai pozícióval rendelkezők iskolaválasztással kapcsolatos elbeszéléseire fókuszáltam elsősorban. Ezáltal lehetőségem nyílt közelebbről megvizsgálni a nemzeti mintákat kimerevítő és egyben újratermelő iskolarendszer valamint a hétköznapi etnicitás szituativitásai között feszülő konfliktusokat, ellentmondásokat. A kulturális és etnikai hibriditás fogalmát analitikus eszközként használtam kutatásomban a különféle komplex azonosulások elemzéséhez. A hibriditás fogalma problematizálja a határokat, az identitások megoldatlanságára utal, benne rejlik a szituativitás és az egyidejűség. A hibriditás köztessége sérülékeny, egyben ambivalens pozíció. Az etnikai köztesség társadalmi megítéléseit kutatva arra a következtetésre jutottam, hogy a leggyakrabban előforduló attitűd annak tagadása (a hozzá kapcsolódó negatív sztereotípiákból adódóan, átmenetiségének, bizonytalan státuszának köszönhetően). Felfedezhetőek továbbá olyan értelmiségi narratívák, melyek a vegyességet értékként mutatják be. Továbbá számos elbeszélés a többes kötődések szitativitására és folyamat jellegére hívják fel a figyelmet. Az etnikai köztesség társadalmi szankcionálásának számos formája mutatható ki- az egyik elterjedt módja a felejtés/törlés/kiejtés, az etnicitással összefüggő nyílt konfliktusok tagadása, esetleg a régmúltba való elcsúsztatása. Vegyesházasságok esetében, vagy eltérő iskolai mintákkal rendelkező családokban az iskolaválasztással kapcsolatos konfliktusok fordulnak elő gyakran. A vegyes etnikai kötődésekkel rendelkező családok sajátos történelmi emlékezettel bírnak, mely időnként ellentmond a kanonizált nemzeti történelmi emlékezetnek- ám legtöbbször inkább kiegészíti azt, az etnikai vegyesség önálló emlékezetről semmiképpen sem lehet beszélni. Napjainkban az egyén megnövekedett mobilitása, a faluról városra költözés, a külföldi munkavállalások többes kötődések kialakulását eredményezik illetve azok felerősödését. Ez megnyilvánul nyelvhasználatban (lakótelepi környezetben a korábban domináns(abb) kisebbségi nyelv háttérbe szorulását), az iskolaválasztási mintákban, kulturális azonosulásokban. Városra költözéssel a generációk közötti szakadék is tovább növekszik, ami a hagyományos kulturális minták és gyakorlatok gyengüléséhez vezet. A köztes identitású családok iskolaválasztásában a kulturális újratermelődés azon automatizmusai, melyek a homogén családoknál megfigyelhetőek, eleve lehetetlenek. A kulturális reprodukció helyett sokkal inkább a társadalmi mobilitás foglalkozatja az ilyen helyzetben lévő iskolaválasztó szülőket, döntésükben a nem etnikus szempontok játszanak kiemelkedő szerepet.
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK Nyelvtudományi Doktori Iskola
TémavezetőFeischmidt Margit


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record