• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Doktori disszertációk
    • BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Doktori disszertációk
    • BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    A sportoló-edző kapcsolat, a motiváció és az észlelt motivációs környezet összefüggéseinek vizsgálata a férfi kézilabdázásban

    Thumbnail
    View/Open
    Disszertáció (2.345Mb)
    Tézisek (hun) (648.1Kb)
    Tézisek (eng) (460.3Kb)
    Date
    2019-06-25
    Author
    Paic Róbert
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Napjainkban a sport egyre nagyobb jelentőséggel van jelen az életünk több területén. Hazánkban a sport nemzetstratégiai ágazattá válásának több oka van. Az egészségügy, a gazdaság, az oktatás területe felé is több kapcsolódási ponton keresztül csatlakozik, ezáltal közvetlenül és közvetve is hatással van az említett ágazatok mutatóira. Sajnos napjaink fiatal korosztályaira (Z és alfa generáció) egyre jellemzőbb a mozgásszegény, inaktív életmód, ami közvetlenül hat a sportolási létszámra és a sportágak bázisának minőségi összetételére is. Ezek az okok a sportágak utánpótlásbázisának a szűkülését is eredményezik, így kiemelten fontos, hogy akik bennmaradnak a sportban és a versenysportban, tartósan elkötelezettek legyenek a testmozgás, sportolás irányába. Ezért kiemelten fontos terület a motiváció,és a motivációs környezet is. Az a személy, aki ezeket – a szülő mellett – kellőképpen befolyásolhatja,az edző, ami miatt kulcsfontosságú a sportoló és az edző kapcsolata.A megfelelő ismeretekkel rendelkező sportszakemberek meghatározó szereplői a sportban való megmaradás,az élsportra való irányítás, tehetséggondozás területén, ezért kiemelt jelentőséggel bír, hogy a szükséges ismereteken túl, olyan pedagógiai eszköztárral és személyiségbeli jellemzőkkel rendelkezzenek, amelyek biztosítják a sportoló gyerekek és felnőttek sportban való kiteljesedését.A mozgásos tevékenységek végzése szempontjából fontos megértenünk, hogy milyen motívumok befolyásolhatják a mozgáshoz való hozzáállást. Az egyén motivációját a mozgásos tevékenységek szempontjából befolyásolhatják személyes és demográfiai, pszichológiai, szociális és környezeti tényezők is. Mindezek miatt a XXI. században olyan tehetséggondozási feladatokat szolgáló programokat kellene megvalósítani asportban, amelyek ágazatközi megközelítésűek, ezért a sport eszközrendszerén keresztül – elsősorban – az oktatás, a képzés,és a képesítések területén valósulnak meg, és nagyon erős pedagógiai, szociálpedagógiai, didaktikai és nem utolsó sorban pszichológiai alapokra támaszkodnak.A több tényezős megközelítés munkánkban is érvényesül, ugyanis olyan kutatás, amely az edző-sportoló kapcsolatot, valamint a sportolók személyes (motiváció) és helyzeti (észlelt motivációs környezet) összefüggéseit vizsgálta, amelyhez hasonló még nem született a kézilabdázás területén.
    URI
    http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/19318
    Collections
    • BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola [87]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV