A nyelvi hátrány szerepe a tanulási akadályozottság kialakulásában
Elérhetővé téve ekkor | 2019-05-13T09:38:22Z |
Szerző | Verebélyi Gabriella MTMTID: 10021432 |
Webcím | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/18700 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | A nyelvi hátrány szerepe a tanulási akadályozottság kialakulásában |
Az értekezés címe angolul | The role of language disadvantage in the formation of general learning difficulties in students including those with mild intellectual disability |
Absztrakt az értekezés nyelvén | 2017 elején jelentek meg az Eurofound kutatási eredményei, melyek az Európai Unió tagállamainak mobilitási folyamatait hasonlítják össze a 2002-2010-es időszakot figyelembe véve.1Az eredmények Magyarországra nézve nem kedvezőek: hazánkban nyilvánvaló a jövedelemegyenlőtlenségek kiszélesedése. Ez a folyamat a gazdasági válság időszakában felgyorsult, különösen azokat érintette, akik egyébként is gyengébb vagy rossz anyagi körülmények között éltek. Ezekben a rétegekben ugrásszerűen megnőtt a munkanélküliség, ezzel tovább súlyosbítva életkörülményeiket.A kutatás további megállapítása, hogy oktatási rendszerünkben tartósan jelen van az esélyegyenlőtlenség. Széleskörű egyetértés van abban, hogy a korai gyermekkortól biztosított gondozás/oktatás jobb esélyeket biztosít a gyermek számára az életben, megalapozza a sikeresebb iskolai eredményeket, hozzájárul a későbbi társadalmi integrációhoz: a személyes fejlődéshez és a munkaerőpiacon való érvényesüléshez. Különösen fontos kiemelni, hogy a kutatások alapján a korai gyermekgondozási szolgáltatásokhoz való hozzáférés csökkenti a korai iskolaelhagyás kockázatát2. A hátrányos helyzetű gyermekek közül sokan nem férnek hozzá a jó minőségű korai gondozáshoz/oktatáshoz (bölcsöde, óvoda, korai fejlesztés, stb.), azok költsége, vagy éppen a férőhelyek hiánya miatt. |
Kulcsszó (Magyar) | az iskolában gyengén teljesítő tanulók beszélt nyelvi produkciós képességek vizsgálata enyhén értelmi fogyatékos tanulók ép intellektusú nyelvi hátrány szociálisan/gazdaságilag hátrányos helyzetű tanulási akadályozottság |
Kulcsszó (Angol) | examination of oral language production skills general learning difficulties including mild intellectual disability language disadvantage socially/economically disadvantaged students with typical intellectual abilities and poor school performance students with mild intellectual disability |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola |
Témavezető | Orsós Anna |