Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2019-05-13T09:38:22Z
Szerző Verebélyi Gabriella
MTMTID:
10021432
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/18700
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénA nyelvi hátrány szerepe a tanulási akadályozottság kialakulásában
Az értekezés címe angolulThe role of language disadvantage in the formation of general learning difficulties in students including those with mild intellectual disability
Absztrakt az értekezés nyelvén2017 elején jelentek meg az Eurofound kutatási eredményei, melyek az Európai Unió tagállamainak mobilitási folyamatait hasonlítják össze a 2002-2010-es időszakot figyelembe véve.1Az eredmények Magyarországra nézve nem kedvezőek: hazánkban nyilvánvaló a jövedelemegyenlőtlenségek kiszélesedése. Ez a folyamat a gazdasági válság időszakában felgyorsult, különösen azokat érintette, akik egyébként is gyengébb vagy rossz anyagi körülmények között éltek. Ezekben a rétegekben ugrásszerűen megnőtt a munkanélküliség, ezzel tovább súlyosbítva életkörülményeiket.A kutatás további megállapítása, hogy oktatási rendszerünkben tartósan jelen van az esélyegyenlőtlenség. Széleskörű egyetértés van abban, hogy a korai gyermekkortól biztosított gondozás/oktatás jobb esélyeket biztosít a gyermek számára az életben, megalapozza a sikeresebb iskolai eredményeket, hozzájárul a későbbi társadalmi integrációhoz: a személyes fejlődéshez és a munkaerőpiacon való érvényesüléshez. Különösen fontos kiemelni, hogy a kutatások alapján a korai gyermekgondozási szolgáltatásokhoz való hozzáférés csökkenti a korai iskolaelhagyás kockázatát2. A hátrányos helyzetű gyermekek közül sokan nem férnek hozzá a jó minőségű korai gondozáshoz/oktatáshoz (bölcsöde, óvoda, korai fejlesztés, stb.), azok költsége, vagy éppen a férőhelyek hiánya miatt.
Kulcsszó (Magyar)az iskolában gyengén teljesítő tanulók
beszélt nyelvi produkciós képességek vizsgálata
enyhén értelmi fogyatékos tanulók
ép intellektusú
nyelvi hátrány
szociálisan/gazdaságilag hátrányos helyzetű
tanulási akadályozottság
Kulcsszó (Angol)examination of oral language production skills
general learning difficulties including mild intellectual disability
language disadvantage
socially/economically disadvantaged students with typical intellectual abilities and poor school performance
students with mild intellectual disability
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola
TémavezetőOrsós Anna


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record