A nyelvi hátrány szerepe a tanulási akadályozottság kialakulásában
Abstract
2017 elején jelentek meg az Eurofound kutatási eredményei, melyek az Európai Unió tagállamainak mobilitási folyamatait hasonlítják össze a 2002-2010-es időszakot figyelembe véve.1Az eredmények Magyarországra nézve nem kedvezőek: hazánkban nyilvánvaló a jövedelemegyenlőtlenségek kiszélesedése. Ez a folyamat a gazdasági válság időszakában felgyorsult, különösen azokat érintette, akik egyébként is gyengébb vagy rossz anyagi körülmények között éltek. Ezekben a rétegekben ugrásszerűen megnőtt a munkanélküliség, ezzel tovább súlyosbítva életkörülményeiket.A kutatás további megállapítása, hogy oktatási rendszerünkben tartósan jelen van az esélyegyenlőtlenség. Széleskörű egyetértés van abban, hogy a korai gyermekkortól biztosított gondozás/oktatás jobb esélyeket biztosít a gyermek számára az életben, megalapozza a sikeresebb iskolai eredményeket, hozzájárul a későbbi társadalmi integrációhoz: a személyes fejlődéshez és a munkaerőpiacon való érvényesüléshez. Különösen fontos kiemelni, hogy a kutatások alapján a korai gyermekgondozási szolgáltatásokhoz való hozzáférés csökkenti a korai iskolaelhagyás kockázatát2. A hátrányos helyzetű gyermekek közül sokan nem férnek hozzá a jó minőségű korai gondozáshoz/oktatáshoz (bölcsöde, óvoda, korai fejlesztés, stb.), azok költsége, vagy éppen a férőhelyek hiánya miatt.