Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2019-05-13T06:38:07Z
Szerző Dobokai Róbert Lászlóné Simon Dóra
MTMTID:
10040042
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/18663
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénA gyermekvédelmi szakellátásban élő általános iskolai tanulók iskolai esélyei Bács-Kiskun megyében 2014- 2018 között
Az értekezés címe angolulSchool Opportunities for Primary School Students in Child Protection Servicesin Bács-Kiskun County 2014-2018
Absztrakt az értekezés nyelvén„Szorosan összefügg egy nép reménysége és a nemzedékek közötti harmónia. A gyermekek öröme megdobogtatja a szülők szívét, és megnyitja a jövőt. A gyermekek jelentik a család és a társadalom örömét. ... A gyermek adomány, a gyermek ajándék!” (Ferenc pápa) Egy társadalmat úgy is megítélhetünk, hogy milyen értéket jelent számára a család, a gyermek, valamint milyen támogatási, védelmi rendszert dolgoz ki és alkalmaz. Fontos kérdés ezen belül, hogy miként realizálódik a védelem, az esély a társadalomban, az iskolában? Disszertációmban ezt a témakört kívánom körbejárni, szem előtt tartva, hogy „A pedagógiai kutatásnak az a célja, hogy új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével hozzájáruljon az oktatás-nevelés, a pedagógiai tevékenység eredményességének növeléséhez.” A kutatási probléma kiválasztásakor azonban több dolgot kell figyelembe venni. Elsődleges szempont Falus szerint, hogy a feltételezett válaszok bővítsék a pedagógia elméleti ismeretanyagát. Mindezek alapján jelöltem ki vizsgálódásom területét, a gyermekvédelem és iskolázottság összefüggéseit. A két stratégiai terület – gyermekvédelem és iskola – összekapcsolását az a személyes élethelyzet is magyarázza, hogy gyakorló pedagógus és működő nevelőszülő vagyok, így számtalan, szubjektívnek nevezhető élménnyel rendelkezem. A területek összekapcsolása objektíven is indokolható, erre tudományos vizsgálatok is rámutattak már. Látható azonban az is, hogy a – gyermekvédelem és iskolázottság metszéspontjában elhelyezkedő – témában kevés a feltárt, feldolgozott kutatási terület. Az elmúlt évtized vizsgálatai rámutattak arra, hogy a gyermekvédelem alatt álló tanulók iskolai eredményessége kívánni valót hagy maga után, továbbá hogy az oktatási és a szociális szektor sem működik hatékonyan együtt. Mindezek különösen indokolttá teszik olyan tudományos vizsgálatok megvalósítását, melyek tovább bővítik, mélyítik a gyermekvédelem és az iskola bonyolult összefüggésrendszerével kapcsolatos ismereteket.Falus második pontként említi a kutatási probléma kiválasztása kapcsán, hogy eredményének legyen gyakorlati haszna. Úgy vélem, mind az iskolában, mind a gyermekotthonban, nevelő családban folyó munka hatékonyságát növelhetik azok a kutatási eredmények, melyek a két terület egymásra hatását tárják fel. Kutatásom az általános iskolás, gyermekvédelmi szakellátásban élő tanulókat célozta egy konkrét – Bács-Kiskun-megyében. Úgy gondolom, az általános iskola fontos tényező, hiszen a közoktatásnak e szintje erősen meghatározza a továbbtanulási esélyeket, és a hosszú távon való boldogulást is.Ugyanakkor vizsgálom azokat a problémákat is, amelyekkel a pedagógus kollégák küzdenek a választott megyében a gyermekvédelemben élő tanulókkal folytatott pedagógiai munka során. A problémák összegyűjtése, rendszerezése után a megoldások felkutatását is célul tűztem ki.
Kulcsszó (Magyar)esély
gyermekvédelem
iskolázottság
pedagógusképzés
problémák
Kulcsszó (Angol)child protection
edutation
opportunity
problem
teacher training
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola
TémavezetőHíves-Varga Aranka


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record