Oktatási fordulat a kortárs képzőművészetben és a művészetoktatásban
Abstract
A disszertáció egy kortárs művészeti terminusból, az oktatási fordulatból indul ki, amely a tanítás, a tudásátadás helyszíneivel, módszereivel, formáival, valamint ezek intézményes és intézményen kívüli alternatív lehetőségeivel foglalkozik, és az 1990-es évek második felében megjelenő művészeti, kurátori és intézményi gyakorlatokra vonatkozik.
A disszertáció a kortárs művészeti intézményben és a művészetoktatásban bekövetkezett változásokat egyaránt vizsgálja, és arra kérdez rá, hogy hogyan, és miért változtak a művészetoktatás specifikumai, valamint, hogy milyen analógiákat állíthatunk fel a művészetoktatás különböző nemzetközi és lokális átalakulásai, és a kortárs művészet intézményes gyakorlatainak „fordulatai” között. A művészetoktatási intézményben (a kutatás a felsőoktatási területre vonatkozik) a hallgatói szerepvállalást az oktatási fordulat új megközelítéseként, kortárs művészeti reflexiók segítségével mutatom be.
Esettanulmányom a Magyar Képzőművészeti Főiskola (ma Magyar Képzőművészeti Egyetem) 1990-es években lezajlott diákforradalma.