• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Doktori disszertációk
    • BTK Pszichológia Doktori Iskola
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Doktori disszertációk
    • BTK Pszichológia Doktori Iskola
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Kategorizáció és autizmus: Perceptuális kategorizáció sajátosságai autizmusban

    Thumbnail
    View/Open
    Disszertáció (2.863Mb)
    Tézisek (hun) (617.9Kb)
    Date
    2018-06-05
    Author
    Pachner Orsolya
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Kutatásunknak két előre meghatározott célja volt. Pontosabban megismerni az autizmussal élő gyermekek kategorizációs képességeinek sajátosságait, és ennek előfeltételeként megvizsgálni a bruneri perceptuális készenlételmélet alapján felvázolt kategorizációs modell érvényességét tipikus fejlődésű gyermekeken. Vizsgálatunkban 30 autizmussal élő és 79, életkorban illesztett tipikus fejlődésű gyermek adatait elemeztük. Úgy tűnik, hogy tipikus fejlődés esetén a bruneri elmélet alapján elkülönített képességek már jelen vannak az iskoláskor elején, hét éves korban is, de az életkorral hatékonyságuk, a kategorizációs összteljesítmény növekszik. Autizmussal élő gyermekeknél is igazoltuk a protoípuskivonási képesség épségét, visszajelzés nélküli kategorizációs feladatban. A generalizációs képesség gyengeségére találtunk bizonyítékot autizmusban. A visszajelzésen alapuló kategorizáción belül mind a tipikus fejlődésű, mind az autizmussal élő gyermekeknél elkülönítettük a generalizációs és a diszkriminációs képességet. Míg tipikus fejlődés esetén a két képesség negatív együttjárást mutatott, addig az autizmussal élők eredményei a két folyamat függetlenségére utalnak. Ez az eredményünk alátámaszthatja a grossbergi vigilanciakontroll zavarának hipotézisét. Az autizmussal élő gyermekek nem a bruneri modell alapján kategorizálnak, teljesítményükre csak a prototípuskivonási és a diszkriminációs képesség volt jelentős hatással. Strukturális egyenlet modell alkalmazásával vizsgáltuk az életkor, az intellektus, a nyelvi készség és az ADI-R interjúval mért autizmus súlyosságának hatását a kategorizációs teljesítményre. Az életkor mellett a kommunikációs deficit súlyossága és a TROG nyelvtani szerkezetek megértésének összpontszáma mutatott jelentős kapcsolatot a kategorizációs teljesítménnyel. A SEM alkalmazása egy új lehetőség lehet az autizmuskutatás módszertanában, ahhoz hogy az általunk vizsgált képességnek megfelelő kontrollváltozó alapján illesszük a kontrollcsoportot.
    URI
    https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/17377
    Collections
    • BTK Pszichológia Doktori Iskola [139]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV