Kategorizáció és autizmus: Perceptuális kategorizáció sajátosságai autizmusban
Elérhetővé téve ekkor | 2018-04-26T06:11:48Z |
Szerző | Pachner Orsolya MTMTID: 10037519 |
Webcím | https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/17377 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | Kategorizáció és autizmus: Perceptuális kategorizáció sajátosságai autizmusban |
Az értekezés címe angolul | Categorization and autism: Characteristics of perceptual categorization in autism |
Absztrakt az értekezés nyelvén | Kutatásunknak két előre meghatározott célja volt. Pontosabban megismerni az autizmussal élő gyermekek kategorizációs képességeinek sajátosságait, és ennek előfeltételeként megvizsgálni a bruneri perceptuális készenlételmélet alapján felvázolt kategorizációs modell érvényességét tipikus fejlődésű gyermekeken. Vizsgálatunkban 30 autizmussal élő és 79, életkorban illesztett tipikus fejlődésű gyermek adatait elemeztük. Úgy tűnik, hogy tipikus fejlődés esetén a bruneri elmélet alapján elkülönített képességek már jelen vannak az iskoláskor elején, hét éves korban is, de az életkorral hatékonyságuk, a kategorizációs összteljesítmény növekszik. Autizmussal élő gyermekeknél is igazoltuk a protoípuskivonási képesség épségét, visszajelzés nélküli kategorizációs feladatban. A generalizációs képesség gyengeségére találtunk bizonyítékot autizmusban. A visszajelzésen alapuló kategorizáción belül mind a tipikus fejlődésű, mind az autizmussal élő gyermekeknél elkülönítettük a generalizációs és a diszkriminációs képességet. Míg tipikus fejlődés esetén a két képesség negatív együttjárást mutatott, addig az autizmussal élők eredményei a két folyamat függetlenségére utalnak. Ez az eredményünk alátámaszthatja a grossbergi vigilanciakontroll zavarának hipotézisét. Az autizmussal élő gyermekek nem a bruneri modell alapján kategorizálnak, teljesítményükre csak a prototípuskivonási és a diszkriminációs képesség volt jelentős hatással. Strukturális egyenlet modell alkalmazásával vizsgáltuk az életkor, az intellektus, a nyelvi készség és az ADI-R interjúval mért autizmus súlyosságának hatását a kategorizációs teljesítményre. Az életkor mellett a kommunikációs deficit súlyossága és a TROG nyelvtani szerkezetek megértésének összpontszáma mutatott jelentős kapcsolatot a kategorizációs teljesítménnyel. A SEM alkalmazása egy új lehetőség lehet az autizmuskutatás módszertanában, ahhoz hogy az általunk vizsgált képességnek megfelelő kontrollváltozó alapján illesszük a kontrollcsoportot. |
Kulcsszó (Magyar) | autizmus generalizáció kategorizáció prototípuskivonás strukturális egyenlet modell |
Kulcsszó (Angol) | autism categorization generalization prototype formation structural equation model |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | BTK Pszichológia Doktori Iskola |
Témavezető | Révész György |