• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Doktori disszertációk
    • BTK Interdiszciplináris Doktori Iskola
    • C. „Európa és a magyarság a 18-20. században” Doktori Program
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Doktori disszertációk
    • BTK Interdiszciplináris Doktori Iskola
    • C. „Európa és a magyarság a 18-20. században” Doktori Program
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    A cigányok képe : A magyarországi cigányság történeti ikonográfiája a 20. század előtt

    Thumbnail
    View/Open
    Tézisek (hun) (46.83Kb)
    Disszertáció (27.40Mb)
    Date
    2011-01-25
    Author
    Bencsik Gábor
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Képekben élünk. A világ elsődlegesen képekben mutatkozik meg előttünk, és mindaz, amit látunk és hallunk, bennünk leképeződik. Gondolkodásunk azonban ezeket a képeket, illetve leképeződéseket fogalmakká absztrahálja, a fogalmakat szavakba öntjük, a szavakat pedig leírjuk, mások leírt szavait olvassuk. A beszéd és az írás segítségével képek nélkül is megértjük egymást, közlendőnk célba talál. A tudomány tehát hosszú időn át megtehette, hogy hátat fordít a képnek, vizsgálódása tárgyának és eszközének kizárólag a szöveget választotta. Úgy tűnik azonban, hogy a kép az elmúlt egy-két évtizedben kitört ebből a fogságból, s az emberi gondolkodásban visszaköveteli magának azt a helyet, amelyet évtízezredeken át elfoglalt. Jó húsz éve egyre több szó esik a képi fordulatról, az „iconic turn”-ről, amelynek révén a kép valósággal elárasztotta a civilizációt, meghódította a tömegek mindennapjait, és a tudomány kapuit döngeti. Ennek a fordulatnak az egyes elemeit világosan látjuk mindnyájan. A televízió időnk egyre nagyobb hányadát követeli magának, újságjaink és könyveink képekkel zsúfolva, utcáinkon plakáterdő, mobil-telefonunkon képes üzenetek jönnek-mennek, a fényképezés, képfeldolgozás digitális technikáit már az általános iskolások elsajátítják. A fordulat azonban sokkal korábban kezdődött. Nagyhatású könyvében (A nyomtatott kép és a vizuális komunikáció) William Ivins a 19. század első harmadának találmányaira hívja fel a fi gyelmet: az angol Bewick részletgazdag fametszetére, a francia Robert folyamatosan, végtelen csíkban gyártott újságpapírjára, valamint a német Koenig gyorssajtójára, amelyek együttesen megteremtették a feltételeket az olcsó, nagy példányszámú képes újságok számára.
    URI
    https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/16124
    Collections
    • C. „Európa és a magyarság a 18-20. században” Doktori Program [56]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV