A kinetikus iskolarajz mint közösségek rejtett kapcsolatainak feltáró módszere
Abstract
Az iskolások életében különösen meghatározó szerepet tölt be a társak jelenléte, így többek között a csoportokba szerveződés körülményei, a társas alakzatokban betöltött szerepek, valamint a baráti kapcsolatok nyomán átélt élmények, emlékek is kardinális töltéssel bírnak. A hagyományos szociometriai vizsgálat és kapcsolati háló feltérképezése lehetőséget kínál arra, hogy betekintést nyerjünk ezekbe a rezdülésekbe, egyértelműen rávilágítanak arra, milyen viszonyban állnak egymással, miként tekintenek egymásra a gyerekek. Az értekezésben nagy hangsúlyt kapnak az empirikus vizsgálat során alkalmazott Gyermek Viselkedés Kérdőív (CBCL), szociometriai kérdőív és kinetikus iskolarajz egyéni és csoportos tesztfelvétele során kapott eredmények.
A kinetikus iskolarajz kiértékelése több aspektusból világít rá az adott közösség kapcsolati rendszereire, valamint azokra a jelenségekre, amelyek ezek mögött gyakran észrevétlenül húzódnak meg. A kinetikus iskolarajzok rendkívül „beszédesek” egy szakértő számára arról, hogy a gyerekek a társas kapcsolataikban miként viszonyulnak egymáshoz, milyen társas beilleszkedési stratégiákkal rendelkeznek, milyen napi történések, élmények köthetőek egy-egy kölcsönös baráti kapcsolathoz vagy éppen ellenkezőleg, egy olyan viszonyhoz, amely ellenszenven alapul. A szociogram és társas kapcsolati háló ábrázolása mellett olyan kiértékelési, leíró szempontok, statisztikai számadatok vehetőek figyelembe, amelyek kiegészítő információt nyújtanak a vizsgált csoportokról.
A kinetikus iskolarajz tehát olyan mély és átfogó értelmezést kínál egy adott közösségről, amely ebben a formában, ez idáig egyetlen társas kapcsolati vizsgálati módszerrel sem volt elérhető. A szociometriai felmérés ugyan gazdag információt szolgáltat egy iskolai közösség társas rendeződéséről, de a mindezek mögött megbúvó, gyakran észrevétlen történések a kinetikus iskolarajz alkalmával, elsősorban az egyéni felvétel során mutatkoznak meg. Erre kínálnak példát az értekezésben bemutatott összehasonlító és összesítő elemzések, melyek kiválóan érzékeltetik – a kinetikus iskolarajz módszere túlmutat a hálózatelemzésen.