Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2016-10-21T08:08:12Z
Szerző Berghauer-Olasz Emőke
MTMTID:
10043642
Webcímhttps://pea.lib.pte.hu/handle/pea/15604
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénA kinetikus iskolarajz mint közösségek rejtett kapcsolatainak feltáró módszere
Az értekezés címe angolulKinetic School Drawing as a Method of Revealing Hidden Social Relationships
Absztrakt az értekezés nyelvénAz iskolások életében különösen meghatározó szerepet tölt be a társak jelenléte, így többek között a csoportokba szerveződés körülményei, a társas alakzatokban betöltött szerepek, valamint a baráti kapcsolatok nyomán átélt élmények, emlékek is kardinális töltéssel bírnak. A hagyományos szociometriai vizsgálat és kapcsolati háló feltérképezése lehetőséget kínál arra, hogy betekintést nyerjünk ezekbe a rezdülésekbe, egyértelműen rávilágítanak arra, milyen viszonyban állnak egymással, miként tekintenek egymásra a gyerekek. Az értekezésben nagy hangsúlyt kapnak az empirikus vizsgálat során alkalmazott Gyermek Viselkedés Kérdőív (CBCL), szociometriai kérdőív és kinetikus iskolarajz egyéni és csoportos tesztfelvétele során kapott eredmények. A kinetikus iskolarajz kiértékelése több aspektusból világít rá az adott közösség kapcsolati rendszereire, valamint azokra a jelenségekre, amelyek ezek mögött gyakran észrevétlenül húzódnak meg. A kinetikus iskolarajzok rendkívül „beszédesek” egy szakértő számára arról, hogy a gyerekek a társas kapcsolataikban miként viszonyulnak egymáshoz, milyen társas beilleszkedési stratégiákkal rendelkeznek, milyen napi történések, élmények köthetőek egy-egy kölcsönös baráti kapcsolathoz vagy éppen ellenkezőleg, egy olyan viszonyhoz, amely ellenszenven alapul. A szociogram és társas kapcsolati háló ábrázolása mellett olyan kiértékelési, leíró szempontok, statisztikai számadatok vehetőek figyelembe, amelyek kiegészítő információt nyújtanak a vizsgált csoportokról. A kinetikus iskolarajz tehát olyan mély és átfogó értelmezést kínál egy adott közösségről, amely ebben a formában, ez idáig egyetlen társas kapcsolati vizsgálati módszerrel sem volt elérhető. A szociometriai felmérés ugyan gazdag információt szolgáltat egy iskolai közösség társas rendeződéséről, de a mindezek mögött megbúvó, gyakran észrevétlen történések a kinetikus iskolarajz alkalmával, elsősorban az egyéni felvétel során mutatkoznak meg. Erre kínálnak példát az értekezésben bemutatott összehasonlító és összesítő elemzések, melyek kiválóan érzékeltetik – a kinetikus iskolarajz módszere túlmutat a hálózatelemzésen.
Kulcsszó (Magyar)Gyermekviselkedés kérdőív (CBCL)
iskolai környezet
Kinetikus iskolarajz
szociometriai vizsgálat
társas kapcsolatok
Kulcsszó (Angol)Child Behavior Checklist (CBCL)
Kinetic School Drawing
school environment
social relationships
sociometric analysis
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK Pszichológia Doktori Iskola
TémavezetőNagy László
Vass Zoltán


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record