A nevelésszociológia alapjai
![Thumbnail](/bitstream/handle/pea/15560/A-nevelesszociologia-alapjai_cimlap.jpg?sequence=2&isAllowed=y)
Date
2015Author
Varga, Aranka
Forray R., Katalin
Meleg, Csilla
Bigazzi, Sára
Kozma, Tamás
Boreczky, Ágnes
Pusztai, Gabriella
Torgyik, Judit
Fehérvári, Anikó
V. Gönczi, Ibolya
Huszár, Ágnes
Lannert, Judit
DOI
http://doi.org/10.15170/BTK.2015.00001http://doi.org/10.15170/BTK.2015.00002
http://doi.org/10.15170/BTK.2015.00003
http://doi.org/10.15170/BTK.2015.00004
Metadata
Show full item recordAbstract
A nevelésszociológia „az a szakszociológia, amely a különböző
társadalmi közösségeket szocializáció közben mint a nevelés
alanyait, illetve tárgyait vizsgálja. A nevelésszociológia fogalmának
meghatározására – sem tárgyát, sem feladatait illetően
– nem alakult ki egységes vélemény. Ezért nevelésszociológiáról
– vagy az egyes részletkérdéseiről – szóló feldolgozásokban
a legkülönfélébb értelmezési lehetőségek fordulnak elő” –
Kozma Tamás, az első magyar nyelvű nevelésszociológiai kötet
szerzője ekként mutatja be a tudományterületet az MTA Pedagógiai
Bizottság Nevelésszociológiai Albizottság alakuló ülésén.
A több kiadást megért kötet máig megalapozza azokat a
tanulmányokat, amelyek a nevelés és oktatás intézményeit és
folyamatait a nevelésszociológia szemléletével közelítik meg.
Kötetünk tanulmányai jól példázzák e megközelítési és
elemzési mód sokféleségét, egyúttal szemléletének meghatározó
vonásait. A tudományterület kiemelkedő művelőinek
írásai alapos áttekintést nyújtanak a nevelésszociológia történetéről,
kapcsolódásáról a neveléstudományhoz és a szociológiához,
és azokról a jelenleg is izgalmas kérdésekről, amelyek
a politika formálását és eredményességét érintik.