A nevelésszociológia alapjai
Date
2015Author
Varga, Aranka
Forray R., Katalin
Meleg, Csilla
Bigazzi, Sára
Kozma, Tamás
Boreczky, Ágnes
Pusztai, Gabriella
Torgyik, Judit
Fehérvári, Anikó
V. Gönczi, Ibolya
Huszár, Ágnes
Lannert, Judit
DOI
http://doi.org/10.15170/BTK.2015.00001http://doi.org/10.15170/BTK.2015.00002
http://doi.org/10.15170/BTK.2015.00003
http://doi.org/10.15170/BTK.2015.00004
Metadata
Show full item recordAbstract
A nevelésszociológia „az a szakszociológia, amely a különböző
társadalmi közösségeket szocializáció közben mint a nevelés
alanyait, illetve tárgyait vizsgálja. A nevelésszociológia fogalmának
meghatározására – sem tárgyát, sem feladatait illetően
– nem alakult ki egységes vélemény. Ezért nevelésszociológiáról
– vagy az egyes részletkérdéseiről – szóló feldolgozásokban
a legkülönfélébb értelmezési lehetőségek fordulnak elő” –
Kozma Tamás, az első magyar nyelvű nevelésszociológiai kötet
szerzője ekként mutatja be a tudományterületet az MTA Pedagógiai
Bizottság Nevelésszociológiai Albizottság alakuló ülésén.
A több kiadást megért kötet máig megalapozza azokat a
tanulmányokat, amelyek a nevelés és oktatás intézményeit és
folyamatait a nevelésszociológia szemléletével közelítik meg.
Kötetünk tanulmányai jól példázzák e megközelítési és
elemzési mód sokféleségét, egyúttal szemléletének meghatározó
vonásait. A tudományterület kiemelkedő művelőinek
írásai alapos áttekintést nyújtanak a nevelésszociológia történetéről,
kapcsolódásáról a neveléstudományhoz és a szociológiához,
és azokról a jelenleg is izgalmas kérdésekről, amelyek
a politika formálását és eredményességét érintik.