A társas megismerés és a becsapás megértésének fejlődése között fennálló összefüggések 1- 3 éves korú gyermekeknél
Elérhetővé téve ekkor | 2016-09-23T09:45:55Z |
Szerző | Varró-Horváth Diána Ágnes MTMTID: 10024866 |
Webcím | https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/15483 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | A társas megismerés és a becsapás megértésének fejlődése között fennálló összefüggések 1- 3 éves korú gyermekeknél |
Az értekezés címe angolul | Relations between social cognition and understanding of deception in 1- to 3-year-old children |
Absztrakt az értekezés nyelvén | Kutatásunk fő célja a társas megismerés folyamatában a felnőtt és a gyermek között fennálló bizalmi kapcsolat, ezzel összefüggésben pedig a becsapás megértésének átfogóbb értelmezése. Vizsgálatunk első szakaszában 12-15 hónap közötti csecsemők reakciót elemeztük adott tanítói helyzetben a résztvevő partner megbízhatóságának megítélését illetően. Eredményeink szerint a gyermekek alapvetően megbíznak a velük kapcsolatba lépő felnőtt jelzéseiben, és igen korán észlelik a tanító személyek hitelessége közti különbséget. Ebből kiindulóan, kutatásunk második részében, a becsapást követően, a gyermekek egy „új”, számukra ismeretlen személlyel találkoztak ugyanabban a tanítói helyzetben, reakciójukból pedig kitűnik, hogy választásaikban döntő szempontként szerepelnek az informátor megbízhatóságára vonatkozó korábbi tapasztalataik. Kutatásunk záró szakaszában 3-4 év közötti gyermekek viselkedését vizsgáltunk adott megtévesztési helyzetben, majd akkor, ha lehetőségük adódott, hogy az általuk birtokolt tudással mások segítségére legyenek. A korábbiakhoz képest újszerű adat, hogy a 3-4 év közötti gyermekek a negatív tapasztalat ellenére is jobban kitartanak a felnőtt jelzései mellett, ami fejlődési váltást feltételez a bizalmi hozzáállás alakulásában. Reakcióikat azonban az elvárásokkal ellentétben nem jellemezték proszociális viselkedésjegyek. Az adatok alapján úgy tűnik, hogy a gyerekek korai kiértékelési mechanizmusai a hamis vélekedés tulajdonításának képessége nélkül is működhetnek, a becsapásra adott adekvát válaszadásban azonban vélhetően fontos szerepet játszik majd a vélekedések pontos értelmezése. Bizalmi hozzáállásunkat tehát vélhetően a veleszületett kiértékelési mechanizmusok és a tanítói helyzet sajátosságai együttesen, a fejlődés folyamán azonban változó hangsúllyal alakítják. |
Kulcsszó (Magyar) | becsapás elmeteória episztemológiai vigilancia szociális megismerés természetes pedagógia |
Kulcsszó (Angol) | deception epistemic vigilance natural pedagogy social cognition theory of mind |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | BTK Pszichológia Doktori Iskola |
Témavezető | Lábadi Beatrix |