Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2016-09-23T09:45:55Z
Szerző Varró-Horváth Diána Ágnes
MTMTID:
10024866
Webcímhttps://pea.lib.pte.hu/handle/pea/15483
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénA társas megismerés és a becsapás megértésének fejlődése között fennálló összefüggések 1- 3 éves korú gyermekeknél
Az értekezés címe angolulRelations between social cognition and understanding of deception in 1- to 3-year-old children
Absztrakt az értekezés nyelvénKutatásunk fő célja a társas megismerés folyamatában a felnőtt és a gyermek között fennálló bizalmi kapcsolat, ezzel összefüggésben pedig a becsapás megértésének átfogóbb értelmezése. Vizsgálatunk első szakaszában 12-15 hónap közötti csecsemők reakciót elemeztük adott tanítói helyzetben a résztvevő partner megbízhatóságának megítélését illetően. Eredményeink szerint a gyermekek alapvetően megbíznak a velük kapcsolatba lépő felnőtt jelzéseiben, és igen korán észlelik a tanító személyek hitelessége közti különbséget. Ebből kiindulóan, kutatásunk második részében, a becsapást követően, a gyermekek egy „új”, számukra ismeretlen személlyel találkoztak ugyanabban a tanítói helyzetben, reakciójukból pedig kitűnik, hogy választásaikban döntő szempontként szerepelnek az informátor megbízhatóságára vonatkozó korábbi tapasztalataik. Kutatásunk záró szakaszában 3-4 év közötti gyermekek viselkedését vizsgáltunk adott megtévesztési helyzetben, majd akkor, ha lehetőségük adódott, hogy az általuk birtokolt tudással mások segítségére legyenek. A korábbiakhoz képest újszerű adat, hogy a 3-4 év közötti gyermekek a negatív tapasztalat ellenére is jobban kitartanak a felnőtt jelzései mellett, ami fejlődési váltást feltételez a bizalmi hozzáállás alakulásában. Reakcióikat azonban az elvárásokkal ellentétben nem jellemezték proszociális viselkedésjegyek. Az adatok alapján úgy tűnik, hogy a gyerekek korai kiértékelési mechanizmusai a hamis vélekedés tulajdonításának képessége nélkül is működhetnek, a becsapásra adott adekvát válaszadásban azonban vélhetően fontos szerepet játszik majd a vélekedések pontos értelmezése. Bizalmi hozzáállásunkat tehát vélhetően a veleszületett kiértékelési mechanizmusok és a tanítói helyzet sajátosságai együttesen, a fejlődés folyamán azonban változó hangsúllyal alakítják.
Kulcsszó (Magyar)becsapás
elmeteória
episztemológiai vigilancia
szociális megismerés
természetes pedagógia
Kulcsszó (Angol)deception
epistemic vigilance
natural pedagogy
social cognition
theory of mind
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK Pszichológia Doktori Iskola
TémavezetőLábadi Beatrix


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record