• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Doktori disszertációk
    • BTK Irodalomtudományi Doktori Iskola
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Doktori disszertációk
    • BTK Irodalomtudományi Doktori Iskola
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Perplexive Perspectives, Distorted Discourses: A Rhetorical Approach to Agency, Focalization, and Unreliability in Cinematic Fiction

    Thumbnail
    View/Open
    Disszertáció (1.593Mb)
    Tézisek (hun) (1.416Mb)
    Date
    2018-12-04
    Author
    Csönge Tamás
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Disszertációmban a narratív reprezentáció logikájának retorikai értelmezésére teszek kísérletet, középpontba állítva a film technológiai médiumát. Ehhez az elbeszéléselmélet néhány neuralgikus pontjának vizsgálatát állítom fókuszba, főként a perspektiváció és karakternarráció stratégiáinak összemosását, ezen belül is a szubjektív perspektívák, a torzított érzékelés és a megbízhatatlan elbeszélő reprezentációját illető fogalmi zavarokat. Dolgozatom címének jelzői egyszerre utalnak ezen retorikákat problematizáló művekre (torzítva érzékelő karakterek, hazug narrátorok) és az azokat övező elbeszéléselméleti félreértésekre. Feltárom a narratológiai diskurzusban megjelenő ellentétes álláspontok főbb okait, amellett érvelve, hogy egy alapvető megkülönböztetés – a (filmes) narráció technikai és retorikai aspektusainak - helytelen felfogásából fakadnak. A narratív reprezentációt és az alapvető narratológiai fogalmakat illető felfogásomat Richard Walsh és James Phelan munkáinak közvetett hatása és közvetlen gondolatmenetei orientálják. A filmes diskurzus jellemzése során elbeszéléselméleti modellem megalkotásakor e két szerző munkái mellett a klasszikus (strukturalista) narratológia felbecsülhetetlen értékű eredményeire (Gérard Genette, Seymour Chatman), a kognitív/konstruktivista megközelítések szigorú megfigyeléseire (David Herman, Ansgar Nünning, Monika Fludernik, David Bordwell, Edward Branigan) és a nem-természetes narratológia nemzetközi trendjének friss szemléletére (Brian Richardson, Stefan Iversen, Henrik Skov Nielsen, Per Krogh Hansen, Jan Alber) is támaszkodom. A perspektiválás kérdéskörének bemutatásakor legfőbb példatáram Janisch Attila Másnap című alkotása, a megbízhatatlan elbeszélés elméleti újragondolását pedig többek között a filmnarratológia egyik állatorvosi lovának, Hitchcock Rémület a színpadon című filmjének segítségével végzem el.
    URI
    https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/12
    Collections
    • BTK Irodalomtudományi Doktori Iskola [95]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV