Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2025-03-07T11:11:34Z
Szerző Masa Andrea
MTMTID:
10064750
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/45618
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénSzegedi középiskolai pedagógusok mentális egészsége, egészségfelfogása és egészségnevelési aktivitása, valamint ezek összefüggéseinek vizsgálata
Az értekezés címe angolulMental health, health perceptions and health education activities of Szeged secondary school teachers and their correlates
Absztrakt az értekezés nyelvénA serdülőkori viselkedést (annak részeként az egészségmagatartást) számos tényező és szereplő befolyásolja. Bár a kortársak szerepe felerősödik, a szülők hatása mellett a pedagógusok direkt és indirekt nevelő tevékenysége, mintaadása, személyisége, mentális állapota is meghatározó. Mindezekből kiindulva két vizsgálatot terveztem, melyek kapcsán célul tűztem ki (1) a szegedi középiskolai pedagógusok egészségfelfogásának, egészségneveléssel kapcsolatos attitűdjének és aktivitásának, rizikómagatartásának, mentális egészségének és társas támogatottságának megismerését és ezek összefüggéseinek vizsgálatát, valamint (2) a kérdőíves kutatásban tapasztalt egészséggel, egészségneveléssel, személyes példamutatással kapcsolatos gondolatok és vélemények mélyebb, példákkal alátámasztott, interjúval történő feltárását és annak tartalomelemzését. Tekintettel arra, hogy a kutatási folyamat a világjárvány közepette zajlott, megkíséreltem rávilágítani arra is, hogy a tanárok egészséghez fűződő viszonyát, az egészségnevelési gyakorlatát mennyiben, valamint hogyan módosította a COVID-19 világjárvány. A kutatási kérdéseimre a kétféle kutatási módszerrel nyert eredményekből, illetve ezek egymásra vetítéséből választ kaptam. A kérdőíves kutatás feldolgozása statisztikai módszerekkel történt, az adatok elemzésével megállapítható, hogy egy kifejezetten jó mentális egészségmutatókkal rendelkező pedagógus csoportról van szó, bár annak társas támogatottsága elmarad az átlag populációétól. A vizsgálatban résztvevő pedagógusok erős belső erőforrásokkal rendelkeztek. Az egészségfelfogás és egészségnevelési kérdésekre érkezett válaszok, illetve azok hiányosságai, inadekvátságai megerősítették a további vizsgálat szükségességét. Az látszott, hogy az akkori szakképző iskolákban és szakgimnáziumokban némiképp jobb az egészségnevelési aktivitás, de az is tetten érhető volt, hogy nagyon sok ebben a témában a hiányzó és magyarázó láncszem. Az interjúk tartalomelemzése az előre meghatározott kategóriarendszer szerint a kódolási egységek alapján logikai úton történt. Összességében elmondható, hogy a középiskolai tanárok egészségfelfogásában és egészségvédő tevékenységeiben a holisztikus egészségképpel szemben a testi egészség és annak megtartása a domináns. Az iskolai egészségnevelés vonatkozásában azt találtam, hogy arra elsősorban osztályfőnöki, vagy szaktanári feladatként tekintenek. Ennek tartalmaként több általánosságot és kevesebb konkrétumot fogalmaznak meg, és azoknak is csak kis része érinti a mentális aspektust. Az is láthatóvá vált, hogy az egészségneveléshez kötődő mintaadás is esetleges és kevésbé fókuszál a mentális egészségre. Az iskolai egészségnevelés nehezítő tényezőjeként mutatkozik meg a pedagógusok szűken értelmezett egészségfelfogása, az intézményi koncepció és konszenzus, valamint a TIE ismeretének hiánya, a támogató szereplők szűk köre. És bár a COVID-19 világjárvány a fertőzés-fertőződés lehetőségein túl az általános egészségi állapot szerepére is rávilágított, a pedagógusok egészségmegőrzéssel, egészségneveléssel kapcsolatos attitűdje érdemben úgy tűnik, egyelőre nem változott. Teljes kutatásom validitását erősíti az a tény, hogy a tanárok egészségfelfogása, egészségnevelése és mintaadása a kvantitatív és kvalitatív kutatásom eredményei alapján egybevág, egy irányba mutat. A vizsgált területen mind a tanárképzésben, mind az egészségnevelésre vonatkozó kormányzati, intézményi és egyéni szemléletváltásban, mind a közösségi és munkahelyi egészségfejlesztésben komoly lépések lennének indokoltak.
Kulcsszó (Magyar)egészségnevelés
egészségtudomány
mentális egészség
mintaadás
pedagógus
rizikómagatartás
Kulcsszó (Angol)health education
health science
mental health
risk behaviour
setting an example
teacher
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaETK Egészségtudományi Doktori Iskola
TémavezetőDr. habil. Deutsch Krisztina


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record