ÁTTEKINTÉS II.: Tanulmánykötet – Válogatás az MTA PAB Pedagógiai Munkabizottsága és a PTE BTK Neveléstudományi Intézete kutatóinak tanulmányaiból
View/ Open
Date
2024Author
Varga, Aranka
Arató, Ferenc
Fridrich, Máté
Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Metadata
Show full item recordAbstract
Öt év telt el azóta, hogy kézbe vehettük az Autonómia és Felelősség tanulmánykötet-sorozat
„Áttekintés” című kiadványát. A kötet nem titkolt célja volt, hogy a XIX. Országos
Neveléstudományi Konferenciának otthont adó pécsi neveléstudományi műhely aktuális
munkáiról készüljön egy bemutatkozást segítő, átlátható keresztmetszet. A kötetben a
szerzők az elmúlt 4-5 év legfontosabbnak tekintett publikációit, illetve új, meghatározónak
szánt tanulmányaikat tették közzé. 2019 ősze így vált két szempontból is fontos dátummá
a pécsi neveléstudományi műhely számára: az évenként rendezett rangos neveléstudományi
konferencia először került Pécsre, és ennek apropóján a pécsi kutatók első közös
tanulmánykötetüket adták közre.
Annak idején nem titkolt cél volt, hogy az Áttekintés kötettel egyben egy új tematikus
sorozatot indítsunk útjára, amely 5 évenként hasonló szerkesztési elvű köteteket vonultat
fel. A kötet címében is rögzített „áttekintés” időről-időre képet vázol a Pécsett folyó kutatások
legjellemzőbb megközelítéseiről. Segíti a pécsi neveléstudományi műhely önértelmezését,
egyúttal ablakot nyit az országos neveléstudományi nyilvánosság számára is. Öt
év elteltével ennek a sorozatnak a második kötetét tartja most kezében az olvasó, amely
az Áttekintés II. címet viseli. A mostani kötet újdonsága, hogy túllép az egyetem falain: a
Magyar Tudományos Akadémia Pécsi Területi Bizottságának kiadásában jelenik meg, a
Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Neveléstudományi Intézetének,
valamint az MTA PAB Pedagógiai Munkabizottságának gondozásában. Szintén
továbblépést jelent, hogy a szerkesztőknek sikerült a kötet lektori munkálataiba a hazai
neveléstudományi diskurzus képviselőinek széles körét bevonni.
Az új kiadványba lapozva láthatjuk, hogy húsz tanulmány öt alfejezetbe sorolva várja
az olvasót. A kötetet indító Együttműködések a tanulókért fejezetben található tanulmányok a
tanulók megismerését, támogatását helyezik a középpontba, miközben a tanárok és egyéb
szakemberek, kortárs segítők együttműködésének előnyeire, valamint a mentorálás formáira
és fontosságára hívják fel a figyelmet. Az Új aspektusok a tanulásban megtalálható
írások a tanulással kapcsolatos hazai értelmezési horizont tágítására tesznek kísérletet.
Teszik ezt a tudáskonstruálás interaktív tanulásszervezésre épülő formáival, a gardneri
intelligencia-értelmezés jelentőségének bemutatásával, valamint az intézményes oktatás
itthon még kevésbé hangsúlyozott, az elnyomottak felszabadítását megjelenítő aspektusából.
Az öt tanulmányt tartalmazó következő fejezet a Felsőoktatás a gyakorlatban címet
kapta. Itt egyfelől két felsőoktatási inklúziót vizsgáló tanulmány olvasható a nemzetközi és
a neurodivergens hallgatók szempontjából, másfelől ide kerültek azok az írások, melyek új
gyakorlati és szemléleti megközelítésekről szólnak a tanárképzésben, illetve a pedagógia
szakon. Hasonlóan öt tanulmányból áll az Oktatási helyzetkép fejezet, mely rendszerszintű
összefüggésekre hívja fel a figyelmet. Az írások a cigány, roma nemzetiségi oktatást,
a cigányság iskolázottságát, a lovári nyelvi érettségi választását, a népszámlálási adatok
oktatáspolitikai összefüggéseit, illetve a szakképzési rendszert tárgyalják friss kutatásokra
alapozva. A Történeti vizsgálódások zárófejezetben neveléstörténészek sokszínű kutatási
területeibe nyerhet bepillantást az olvasó. Három tanulmány a felső ipariskolák, a tanyasi
iskolák, illetve egy pécsi egyházi szervezet iskoláinak történetébe avat be, a negyedik pedig
egy kiemelkedő történeti téma tankönyv- és tantervtörténeti áttekintését adja.
Ahogyan a korábbi, úgy ez a kötet is jól tükrözi azt a széles és sokszínű értelmezési
horizontot, amely a pécsi neveléstudományi műhelyt jellemzi. A tanulmányokat elolvasva
feltárul az olvasó előtt, hogy a kutatás és fejlesztés szorosan összekapcsolódik a szerzők
számára, ahogyan világosan megjelenik a tanulást középpontba helyező és egyben tanulóközpontú,
az együttműködést hangsúlyozó szemlélet is. Hasonlóan továbbra is figyelmet
kapnak a romológiai, valamint a neveléstörténeti megközelítések, amelyek a Pécsi Tudományegyetem
Neveléstudományi Intézetében az országban egyedülálló módon, intézményesült
formában, tanszékként is képviselik tudományterületüket. A széles áttekintési
horizont változatlan maradt a kötetben, ugyanakkor ez a válogatás már túllép az egyetem
falain, hiszen a regionális akadémiai társkutatókat is képviseli. Ráadásul a Pedagógiai
Munkabizottságnak azt a törekvését is jól tükrözi, hogy a tapasztalt kutatók mellett azok
tanítványai, fiatal kollégái is megjelenhessenek a tudományos diskurzusban, miközben a
korábbi munkatársak, mesterek is szerepet kapnak – lektorként – a kötetben.
Bízunk benne, hogy ez az újabb áttekintő kötet hasonló érdeklődésre számíthat a neveléstudomány
iránt érdeklődők köreben, mint a sorozatindító első Áttekintés kötet.