Áttekintés: Válogatás a pécsi neveléstudományi műhely munkáiból
View/ Open
Date
2019Author
Arató, Ferenc
Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Metadata
Show full item recordAbstract
A Pécsi Tudományegyetemen a Bölcsészettudományi Kar részeként működik a Neveléstudományi
Intézet. Az Intézetben munkálkodó pécsi neveléstudományi műhely a 2013
tavaszán szervezett, első Autonómia és Felelősség Konferenciáján indította értékartikulációs
stratégiáját. A konferenciasorozatként teret nyert tudományos találkozó – azóta 2019-
ben már a VII . Autonómia és Felelősség Konferencia is megrendezésre került – folyamatos
nyilvánosságot teremtő tudományos diskurzusában kirajzolódtak azok a horizontok, amelyek
a pécsi neveléstudományi műhely arculatát jellemzik. Ilyen horizont a neveléstörténeti
és komparatisztikai megközelítésekkel feldolgozott, megértett és dialógusba hozott
multiperspektivitás. További horizont a kutatási eredményekkel bizonyított, gazdagító
sokszínűség neveléstudományi vonatkozásai. Így például a kulturális, a nyelvi, valamint
az interdiszciplináris sokszínűségtől a többszörös intelligenciák és a neurodiverzitás
egyénre szabott sokszínűségéig. A romológiai, nevelésszociológiai és szociálpszichológiai
megközelítéseken keresztül a sokszínűséget kibontakoztató, konstruktívan és méltányosan
gazdagító inkluzív pedagógiai környezet képezi a következő horizontot. Az inklúzió
horizontján a helyi közöségek, vagy az óvodától a középiskoláig húzódó spektrum mellett
megjelenik a befogadó egyetem területe is, amely a sokszínűség révén a minőség irányába
mozduló, befogadó egyetemi stratégia és környezet kialakítását emeli a kutatás és fejlesztés
fókuszába. A felsőoktatás-pedagógiai kontextusokban a képzési programok, valamint
az azok elemeiként megjelenő kurzusok, gyakorlatok egyeztetéseinek, közös fejlesztésének
dialógusai formálják a következő horizontot, miközben hangsúlyosan jelenik meg
a tanulásközpontú kommunikáció, a nem diszkriminatív, erőszakmentes és méltányos
kooperatív struktúrák kialakításának szükségessége a tanulási-tanítási folyamatban. Az
olyan strukturálisan is garantált dialógusoké tehát a negyedik horizontális összefüggésrendszer,
amelyben minden egyes résztvevő követheti lényeges tanulásának tengelyét az
autonóm, felelősen konstruktív, demokratikus társadalmi életvitelhez szükséges, és a személyes
boldogulást is támogató, kompetencia-repertoár kiépítésével és folyamatos fejlesztésével.
A multiperspektivitás, a diverzitás, az inklúzió és a dialógus horizontjai mentén
szerveződik a 2015-ben indult Autonómia és Felelősség folyóirat is. A folyóirat kifejezett
küldetése, hogy ne egyszerűen a neveléstudományi kutatások, fejlesztések, képzések, valamint
a megvalósuló gyakorlatok eredményeit mutassa be, hanem a fenti horizontokhoz
igazítva jelenjenek meg a tudományos diskurzus eredményeit bemutató műhelymunkák,
tanulmányok, dolgozatok.
A hogyan sikerült közös értékeit, megközelítéseit, horizontális összefüggéseit egyre
inkább megfogalmaznia a pécsi neveléstudományi műhelynek, egyre világosabbá vált,
hogy további kölcsönös tanulási lehetőséget eredményezhet, ha a Neveléstudományi Intézethez
kapcsolódó, akár régebbi hagyományokkal rendelkező konferenciák egy általános
és közös keretben kerülnének megrendezésre. Ez lehetővé tenné a különböző horizontok
mentén elmélyülő kollégák élő és jelen idejű dialógusát. Így született meg az Oktatás és
Társadalom Doktori Iskola konferenciájának, valamint a Romológia és Nevelésszociológia
Tanszék Romológus Konferenciájának bevonásával a három konferenciát összehangoló Horizontok és Dialógusok Konferencianapok rendezvénysorozat, amelyből már a negyedik
zajlott le 2019 tavaszán ebben az évben. A konferenciákon elindult dialógusok, az
egyes kutatóműhelyekkel kialakított – akár csak időszakos – együttműködések eredménye
lett egy tanulmánykötet-sorozat is, amelynek első két kötetében például a pedagógusképzés
reformjának folytatásával kapcsolatos kutatási eredményeket, áttekintő tanulmányokat
osztottak meg a pécsi neveléstudományi műhely kutatói, és koncentráltan más-más
kutató műhelyek tagjai, illetve az Autonómia és Felelősség Konferencia felkért előadói.
Az interdiszciplináris dialógus az alapja a sorozatban azoknak a köteteknek, amelyek a
Befogadó Egyetem témakörét taglalják a neveléstudományi kutatók mellett, az egyetem
szociálpszichológusainak együttműködésével.
A z Autonómia és Felelősség tanulmánykötet-sorozat legújabb kötetét vehetjük most
kézbe. A kötet címe – Áttekintés – arra a szerkesztői célkitűzésre utal, hogy a szerteágazó,
termékeny publikációt megvalósító pécsi neveléstudományi műhely aktuális munkáiról
készüljön egy olyan átlátható keresztmetszet, amely az elmúlt 4-5 év legfontosabbnak tekintett
publikációit, illetve új, meghatározónak szánt tanulmányokat tartalmaz. Ezzel egyúttal
egy új tematikus sorozatot indítunk útjára, amely 5-10 évenként hasonló szerkesztési
elvű köteteket alkot az Autonómia és Felelősség tanulmánykötet-sorozat részeként,
a pedagógusképzésről szóló Horizontok kötetek mintájára. Áttekinthető képet vázolva a
Pécsett folyó kutatások legjellemzőbb megközelítéseiről, nemcsak a pécsi neveléstudományi
műhely önértelmezését segítendő, hanem az országos neveléstudományi nyilvánosság
számára is. A szerkesztés során kifejezetten nem a horizontok mentén tagoljuk a kötetet;
ezt a szerepet a folyóirat tölti be. Itt most talán az lehet érdekes szerkesztési elv, hogy a
különböző horizontokon folyó kutatások, elméleti kérdésfelvetések hogyan kerülnek viszonyba
egymással egy-egy tágabban értelmezhető szegmensben.
A z első rész a Perspektívák címet viseli. Olyan, számunkra meghatározó tanulmányok
kerültek ebbe a fejezetbe, amelyek a különböző horizontokról érkezve egy-egy aspektust,
megközelítést, modellt vagy modelleket mutatnak be. Ezek nemcsak a tudományos érdeklődés,
a kutatások számára lehetnek fontosak, hanem az eredményekre építő fejlesztések,
képzések és kutatással kísért gyakorlat szempontjából is. Olyan megközelítéseket mutatunk
be tehát, amelyek perspektívát adnak mind a neveléstudományi megközelítések,
mind a pedagógiai gyakorlat területén tájékozódók számára, kirajzolva a pécsi műhely
karakterisztikáját. A tanulmányokban olvasható áttekintések, összefoglalások önmagukban
is értékesen segítik az érdeklődők tájékozódását, a témában való elmélyedés megtervezését.
Kéri Katalin átfogó neveléstörténeti vizsgálódásokon keresztül, egy komparatív
tanulmányban világít rá arra, hogyan tágíthatják a neveléstörténeti kontextusban jelentkező
új kérdésfelvetések és megközelítések globálissá az értelmezés és megértés hermeneutikai
mozzanatát. A perspektívaváltás, a multiperspektivitás reflektív kritikai szintjének
elérése nemcsak a kutatók, hanem a pedagógusok számára is jelentőséggel bír. Arató
Ferenc az osztálytermi értékelés újragondolására javasol egy értelmezési keretrendszert,
a négydimenziós értékelés rendszerét. Az oxfordi-cambridge-i Assessment Reform Group
körül formálódó diskurzusban a formatív értékelés fogalmát, gyakorlatát elemezve, a
nemzetközi diskurzus három pillérű megközelítését értelmezi újra, és egy további dimenzió
beemelését javasolja az értékelés rendszerébe. Dezső Renáta Anna tanulmánya a plurális
intelligenciakoncepciók bemutatásával azok jelentőségére hívja fel a figyelmet mind a
neveléstudományok, mind pedig a pedagógiai gyakorlat szempontjából. Tanulmányában
sikeresen vezeti be a hazai diskurzusba a neurodiverzitás fogalmát, amely az idegrendszeri,
kognitív, motoros, affektív stb. területek individuálisan különböző képleteire hívja fel a
figyelmet – vagyis az egyénre szabott megértés és értő figyelem jelentőségére. Bálint Ágnes
egy speciális nyelvi-kognitív szegmensben tekint át olyan nyelvi megnyilatkozásokat,
amelyek mind humorosak, de mindegyik más kognitív működésre enged következtetni. élvezetes példákkal fűszerezett tanulmány egy új perspektívát nyújt a kognitív funkciók,
az elme működésének megértéséhez – a nyelvbotlásoktól az aforizmákig. A fejezetet
záró tanulmányban Dárdai Ágnes és kutatócsoportjának tagjai, Dévényi Anna, Márhoffer
Nikolett, Molnár-Kovács Zsófia áttekintést adnak a tankönyvkutatás legfontosabb nemzetközi
műhelyeiről, azok kutatási aspektusairól, megközelítéseiről.
A z Esélyek című fejezetbe olyan tanulmányok kerültek, amelyekben a társadalmi esélyek
és az oktatás esélyegyenlőségben játszott szerepe képezik a közös kontextust. Orsós
Anna komplex kutatásuk egyik szegmensét mutatja be, amelyben a nyelv és kultúravesztés
dinamikáit térképezték fel, egy telepfelszámolási program utóhatásait vizsgáló kvalitatív
kutatásban. A közösségi kapcsolatok ápolásának lehetőségét elvesztették a telep
egykori lakói. Az új környezetben nem nyíltak meg számukra azok a közösségi terek,
amelyekben nemcsak az új szomszédokkal, hanem a velük egy nyelvet beszélő, egy közösségből
indult társaikkal is új kapcsolati formákat alakíthattak volna ki – az integráció
helyett így inkább az asszimiláció dinamikái működnek esetükben. Varga Aranka egy
komplex nevelésszociológiai értelmezési keretrendszert mutat be – gyakorlati példákon
keresztül – az inkluzív pedagógia környezetet befolyásoló dinamikák feltárására. Tanulmányában
az interszekcionalitás, a tőkehiányok, a stigmatizáció, a reziliencia, a pozitív
tőke, az empowerment és az inklúzió fogalmai segítségével biztosít fogódzót mind a tudományos
kutatások, mind a pedagógiai gyakorlat számára. Beck Zoltán hasonló kérdéseket
feszeget egy teljesen más értelmezési horizontról kiindulva – a formális oktatás, az
iskoláztatás hatalomrelációit vizsgálja egy kortárs képzőművész festményein keresztül. A
roma család által átélt élmények reprezentációit elemezve a szerző arra keresi a választ,
hogy vajon a kiolvasható narratívákban hogyan alakul a „szerzői” hatalom kérdése, ki írja
és kinek a történetét – vajon a művészi megnyilatkozás reflektív elemzésével és megértésével
sikerül-e, egy dekonstruktív aktussal, kimozdítani a bemutatott narratívák hatalmi
struktúráit. Cserti Csapó Tibor nemzetközi kontextusba helyezve készített egy összegzést
a hazai romákkal kapcsolatos állami oktatáspolitikai törekvésekről, azok kritikai elemzésével,
összevetve rendszerszintű adatokkal, eredményekkel. Az alapos áttekintés során, a
Roma Évtized Program kontextusában aktualizálva világít rá az intézkedések, beavatkozások
elégtelenségére, egyben felvázolva azokat a kritikus pontokat, amelyek pontosan
jelezhetik, akár statisztikai adatok szintjén is az ilyen programok hatékonyságát, eredményességét.
A fejezetet egy újabb áttekintő tanulmány zárja, amelyben Andl Helga a nemzetiségi
oktatás alakulástörténetét, változásának dinamikáját tárgyalja – egészen a harmincas
évekig visszavezetve –, de az 1945 utáni korszakra koncentrálva tárgyalja, összefoglalva
a különböző szakaszokat, oktatáspolitikai elképzeléseket. A szerző mindezt a kisiskolák
körében megfigyelhető túlélési stratégiák kontextusában vizsgálja, és eredményei kapcsán
felhívja a figyelmet arra, hogy az így kiépülő, stabilizálódó intézményhálózat egyben egy
fejlődési potenciál is lehet.
A Képzés fejezet épít a pécsi neveléstudományi műhely egyik alapvető megközelítésére,
miszerint a gyakorlatból kiinduló, az elméleti elmélyülésre nyitott fejlesztés, és az
ennek képzési támogatásával születő, kutatással kísért gyakorlat képezi a valódi hermeneutikai
körét egy egyetemi kutatóműhelynek és képzőközpontnak. A két nyitó tanulmány
olyan kutatásokhoz kapcsolódik, amelyek ebből a körből a képzés szegmensére koncentrálnak.
Azt vizsgálják, hogy az elméletileg megalapozott képzésfejlesztési produktumok
és megvalósuló képzési programok vajon visszaigazolják-e az adott program pedagógiai
kereteit, tevékenységeit, vagyis teljesülnek-e a kimeneti elvárások, akár egy-egy kurzusra
vonatkozóan is. Andl Helga, Beck Zoltán, Lakatos, Szilvia, Cserti Csapó Tibor közös tanulmánya
saját kutatói munkásságukra épülő, ugyanakkor együttműködve fejlesztett és
közösen tartott érzékenyítő kurzusuk utánkövető kutatását ismerteti. Az eredmények azt
mutatják, hogy az irány jó, az első módosítások, amelyeket a hallgatói visszajelzések és kutatási eredményeik alapján végrehajtottak, kedvezően befolyásolták a folyamatokat. Varga
Aranka és kutatócsoportja, Andl Helga, Trendl Fanni, Deli Kitti, Gergye Eszter és Vezdén
Katalin a vezető kutató által elindított, a kooperatív tanulásszervezés implementációjával
kapcsolatos longitudinális vizsgálat összegzését végzik el három képzési-kutatási szakasz
eredményeinek összevetésével, az elmúlt évek időszakát vizsgálva. A longitudinális vizsgálat
tárgya egy folyamatba ágyazott képzési modul implementációs motivációra gyakorolt
hatása: a fő kérdés az, hogy a képzés hatására változik-e a résztvevők implementációs
hajlandósága. Kéri Katalin a Neveléstudományi Intézet kurzusait, képzési programjait tekinti
át egy, a pécsi neveléstudományi műhely számára kiemelkedően fontos területen: a
nőtörténet és lánynevelés területén. Tanulmányában bemutatja, hogy a különböző képzési
programjainkban hogyan kerülnek dialógusba az intézet hallgatói ezzel a kérdéskörrel.
Hasonló áttekintő tanulmányt készített Huszár Zsuzsanna is. Ő a múzeumpedagógia
területén mutatja be a Neveléstudományi Intézethez köthető kurzusokat, gyakorlatokat,
képzési programokat. A szerző tanulmányában kiemeli a tanárképzés, a tanárrá válás
szempontjából fontos aspektusokat a múzeumpedagógia kontextusában, a hallgatókkal
közös munka tapasztalataira építve. Mrázik Julianna tanulmánya zárja a sort, amelyben
két kutatásmódszertani megközelítést mutat be: egyrészt a team-teaching modelljét egy
kutatói és képzői együttműködés kontextusában, másrészt egy kvantitatív megközelítésre
épülő modellt. Teszi mindezt a kutatásából kiemelt, egyszerű és világosan átlátható példák
segítségével.
S zerkesztőként különösen izgalmas volt, hogy a korábban már megismert, sőt már a
kurzusaim során fel is használt tanulmányokat együtt olvasva ezek hogyan hatnak egymásra,
milyen kép rajzolódik ki ebből a horizontokon átívelő áttekintésből magáról a
pécsi neveléstudományi műhelyről. Hasonló izgalommal olvastam az eddig nem ismert
tanulmányokat, folyamatosan betervezve már azok közül is néhányat, egyrészt a saját háttér-
könyvtáramba, másrészt forrásként a releváns kurzusaim megfelelő helyeire. Bízom
abban, hogy az első Áttekintés kötet más érdeklődő olvasók számára is tartogat hasonló
izgalmakat, felismeréseket, élményeket.