A kis- és középvállalatok értékelésének sajátosságai (a KKV diszkont létjogosultságának vizsgálata magyar és német gazdasági környezetben)
Abstract
Jelen doktori értekezés célja egy olyan diszkont alkalmazhatóságának vizsgálata és módszertani megalapozása, amely a kis- és középvállalkozások értékelésekor nyújthat segítséget az értékelők számára. A szakirodalomban számos értékelési diszkont jelenik meg, azonban azon diszkontok melyek alkalmazása széleskörűen elterjedt már jóval kisebb számban fordulnak elő. A gyakorlatban széleskörűen alkalmazott és az IVSC (International Valuation Standards Council) által elfogatott diszkontok (korlátozott értékesíthetőségi diszkont, kisebbségi diszkont) mellé kíván jelen kutatás további alternatívát nyújtani. A doktori értekezés fő kutatási kérdése, hogy szükséges-e a kis- és középvállalatok esetén diszkontálni, amennyiben az értékelő a piaci (szorzószámos) értékelési módszert alkalmazza. Magyar, német és amerikai vállalati mintán történt tesztelések során az az eredmény születetett, hogy a diszkontált cash flow módszerrel becsült érték a kis- és középvállalatok esetében átlagosan alacsonyabb értéket mutat, mint a benchmark adatok alapján kalkulált árbecslés, valamint a tőzsdei nagyvállalatok piaci kapitalizációja alapján becsült értéke átlagosan magasabb értéket mutat, mint a benchmark adatok alapján kalkulált árbecslés. Ezen fontos eredmény alapján elmondható, hogy a magyar, német és amerikai kis- és középvállalkozások átlagosan alulteljesítik az iparági benchmark adatokat, így indokoltnak tekinthető egy kis- és középvállalati diszkont alkalmazása. A hipotézisek alátámasztásának érdekében Tobit-regresszió került futtatásra a német vállalatokból álló adatállományon, mely azt az eredményt mutatta, hogy a vállalati méret csökkenésével negatív irányba növekszik az eltérés a becsült vállalatérték és a benchmark adatokkal kalkulált árbecslés között, azaz a szorzószámos eredmény egyre jobban meghaladja a diszkontált cash flow alapú értékelés eredményét. A fenti eredmények alátámasztják a kis- és középvállalati diszkont (DOSME) létjogosultságát.