Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2024-06-06T12:08:19Z
Szerző Belovai György
MTMTID:
10068352
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/45103
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénSzembenézni a másikkal A vendégbarátságról Jacques Derrida filozófiájában
Az értekezés címe angolulFacing the Other – On Hospitality in Jacques Derrida’s Philosophy
Absztrakt az értekezés nyelvénAz 1980-as évek végétől egyre többen tették fel a kérdést Jacques Derridának: „mi is valójában a dekonstrukció?” Egyrészt, úgy gondolhatnánk, hogy a kérdés aktualitásával kissé megcsúsztak, hiszen a dekonstrukció (legkésőbb) az 1967-es De la grammatologie (Grammatológia) publikálásával végérvényesen eljutott oda, amit filozófiának hívunk, valamint meghatározó része lett a filozófia diszkussziónak (néha heves vitáktól sem mentesen). Másrészt, ha ismerjük a derridai dekonstrukció alapgondolatát, már maga a kérdés, hogy „mi is valójában a dekonstrukció (lényege)?” önmagában értelmetlennek mutatkozik. Hiszen a „mi az X lényege?” legjobb esetben is zavarba ejtő és kerülendő kérdésfeltevés a dekonstruktív gondolkodás számára, ahol a konstrukcióval (ami konstruálva van, tehát nem természetes) szemben a (végső, definitív, „természetes”) lényeg értelmezhetetlen, sőt értelmetlen. Mégis bizonyos szempontból megvolt a létjogosultsága az említett kérdésnek. Az 1980-as évek derekán még a dekonstrukciót jól ismerők is reflexióra kényszerültek a legújabb Derrida-szövegek kapcsán. Derridának a korszakban megjelent írásai immár explicit módon foglalkoztak vallási, etikai, jogi és politikai témákkal. Derrida olyan kérdésekre reflektált és olyan kérdéseket tett fel, amik arra ösztönözték az olvasóit, hogy feltegyék a kérdést: ez is dekonstrukció? Úgy gondolom, hogy nem csak, hogy ez is dekonstrukció, de ha meg kell kockáztatnunk egy választ, arra a kérdésre, hogy „mi is a dekonstrukció?”, akkor azt kell, hogy mondjuk: ez csak „igazán” a dekonstrukció. Ezt Derrida is alátámasztja, amikor a következő választ adja a „miként halad a dekonstruálás” kérdésre 2004-ben: "Először is, a másikhoz kell fordulni. (…) a dekonstrukció mindenekelőtt a tisztelet és a szeretet gesztusa." A másik tisztelete és szeretete. Ki ez a másik? A szöveg, az emberi másik, az állati másik, vagyis egyszerűen az, aki vagy ami nem önmagam. A dekonstrukció meglátásom szerint mindig és eleve, sőt kizárólag a másik felé való fordulásban tud „működni”. Hívjuk ezt a másikat pótléknak vagy Idegennek, a dekonstrukció ez alapján – hogy egy kisebb képzavarral éljek – valóban hű maradt önmagához Derrida szövegeiben az 1960-as évektől egészen Derrida 2004-es haláláig. Ugyan csak a már említett időszakban (az 1980-as évektől kezdődően) találkozhatunk a vendégbarátság kifejezéssel Derrida szövegeiben, mégis ez az a „fogalom”, amelyik talán a leginkább alátámasztja a dekonstrukció azon meghatározását, miszerint az a szeretet- és tiszteletteljes másikhoz való fordulással kezdődik. Értekezésemben amellett érvelek és azt igyekszem bizonyítani, hogy a vendégbarátság egyfajta szellemként kísérti a derridai szövegeket egészen a legkorábbiaktól (pl. Violence et métaphysique, De la grammatologie) az utolsó publikált írásokig (pl. Voyous, Le « concept » du 11 septembre). Emellett a vendégbarátság vizsgálata nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a kései derridai gondolkodás tétjét megértsük. Tézisem szerint egy vallási-etikai-jogi-politikai dimenzióval átszőtt gyakorlati feszültség jellemzi Derrida kései filozófiáját, ami a szigorúan vett filozófiai közegen túl is hat.
Kulcsszó (Magyar)dekonstrukció
etika
felelősség
Másik
vendégbarátság
Kulcsszó (Angol)deconstruction
ethics
hospitality
responsibility
the Other
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK Filozófia Doktori Iskola
TémavezetőProf. Dr. Orbán Jolán


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record