Stressz és szorongás a középiskolában: Fiziológiás és pszichológiai mutatók összefüggéseinek vizsgálata serdülők körében
Elérhetővé téve ekkor | 2024-05-15T12:53:36Z |
Szerző | Stromájer Gábor Pál MTMTID: 10066217 |
Webcím | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/45062 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | Stressz és szorongás a középiskolában: Fiziológiás és pszichológiai mutatók összefüggéseinek vizsgálata serdülők körében |
Az értekezés címe angolul | Stress and Anxiety in High School: Examination of the Relationship between Physiological and Psychological Indicators among Adolescents |
Absztrakt az értekezés nyelvén | A mentális és pszichológiai zavarok komoly egészségügyi problémákat jelentenek világszerte. Az iskolai szorongás befolyásolhatja az iskolai teljesítményt, a társas kapcsolatokat és a családi életet. Célkitűzés: Célunk az volt, hogy megértsük a szorongási szinteket és a hozzá kapcsolódó tényezőket középiskolás diákok körében, és összehasonlítsuk a pszichológiai tesztekkel mért szorongási eredményeket a biológiai mintavétel során kapott kortizol szintjeivel. Módszer: Longitudinális follow-up kutatásunkba 125 egyént vontunk be 2019 májusában. Az adatgyűjtés során validált mérési eszközöket használtunk, ideértve az Állapot–Vonás Szorongás Kérdőívet, a Tiszta Kommunikáció Skálát, az Észlelt Szociális Támogatás Skálát és a kapcsolódó HBSC kérdéseket. Objektív adatként hajmintákat gyűjtöttünk a kortizol szint mérésére. Eredmények: Az iskolai év végén a pszichológiai tesztekkel mért szorongási szintek jelentősen magasabbak voltak (p< 0,001) a következő iskolai év kezdetén mért szorongási szintekhez képest. A szorongási szintek magasabbak voltak a lányok körében, emellett az iskola típusától és a szülői elvárásoktól függtek. Mind az állapot, mind a vonás szorongás erős korrelációt mutatott a pszichoszomatikus tünetekkel (p < 0,001) és az iskolai elvárásokból fakadó szorongással (p < 0,05). A kortizol szint változásai nem követték a pszichológiai tesztek változásait. A kortizol szint növekedett (p < 0,01) a második mintában. |
Kulcsszó (Magyar) | Egészségtudományok iskola kortizol serdülőkor stressz szorongás |
Kulcsszó (Angol) | adolescence anxiety cortisol Health Sciences school stress |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | ETK Egészségtudományi Doktori Iskola |
Az értekezés DOI-ja | 10.15170/PTE.2024.012 |
Témavezető | Petőné Dr. habil. Csima Melinda |