A magyar általános tantervű alsó tagozatos énekkönyvek tudáskánonjának komparatív elemzése (1943-2013)
Abstract
A kutatás idődimenziója az 1943-tól 2013-ig tartó időintervallumot átfogó hosszmetszeti (történeti) kutatást és a 2013-as évre fókuszáló keresztmetszeti (2013) vizsgálatot foglalja magába. A vizsgálat időbeli keretének kijelölését 2 tényező determinálta. A hosszmetszeti (történeti) kutatás idődimenziójának kezdete az 1943-as év. Ebben az évben jelent meg Kodály Zoltán – Ádám Jenő első osztályos Szó-mi Szólj síp Énekes könyve, mely az 1941-es tantervi előírások értelmében a népi-nemzeti dalok tanítására, a magyar népzenei hagyományok megőrzésére helyez hangsúlyt. Az Énekes könyv zenei anyagának alapját Kodály Zoltán 1943-as kiadású Iskolai Énekgyűjteményének I. kötete képezi, mely négy évfolyamra bontva tartalmazza a 6-10 éves korú tanulók tananyagát a dalok nehézségi fok szerint elrendezett sorrendjében.
Az idődimenzió keretét a 2013-as év határolja annak okán, hogy ebben az évben adták ki az Apáczai Kiadó, a Mozaik Kiadó és a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó gondozásában azokat az újabb első osztályos énekkönyveket, melyek az iskolai ének-zene oktatás szemléletében és gyakorlatában újító változtatásokat hozó 2012-es Nemzeti Alaptanterv és Kerettanterv előírásai alapján készültek el.