Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2023-07-17T11:04:24Z
Szerző Huszár-Samu Nóra
MTMTID:
10047543
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/39518
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénA Reciprok Tanítási Módszer jelentősége a szövegértő olvasás elsajátításában
Az értekezés címe angolulThe importance of the Reciprocal Teaching Method for reading comprehension
Absztrakt az értekezés nyelvénAz olvasás, a szövegértő olvasás fogalma, jelentősége nagymértékben átalakult az ezredforduló óta. A pedagógiai, pszichológiai és szociológiai szempontú olvasáskutatás eredményei számos területen adnak új szempontokat az olvasástanítás osztálytermi szemléletéhez, módszereihez is. Az olvasási, szövegértési képesség jelentősége is átértékelődött az elmúlt évtizedekben, ezeknek a képességeknek a megfelelő szintje minden további tanulás előfeltétele, ezzel együtt általánosságban a boldogulás fontos tényezője az egyén életében az információs társadalomban egyaránt (Grabe és Stoller, 2011; Schnotz és Molnár, 2012). Bár az olvasás, szövegértés megfelelő szintjének elérése társadalmi igény, napjainkban ennek ellenére a literacy crisis, az olvasás válsága és funkcióvesztése a jellemző (Szenczi, 2010; Józsa és Józsa, 2014). Az iskolának mint intézménynek reflektálnia kell a társadalom szükségleteire, de a szövegértés képességét azért nem tudja mindennapi társadalmi igényeknek és elvárásoknak megfelelően kialakítani kisiskolás korban, mert a nemzetközi kutatások a szövegértésről alkotott új tudáskoncepció és a módszertani eszköztár és kultúra fejlődése jelentős különbségeket mutat. A szövegfeldolgozás módszertanának jelentős tartalékai maradnak kiaknázatlanul az elmélet és gyakorlat eltéréseinek okán. Disszertációmban arra vállalkozom, hogy az olvasás, a szövegértés és a metakogníció elméleti hátterének bemutatásán és kapcsolatrendszerének feltárásán keresztül mutassak rá a jelenlegi szövegfeldolgozás módszertan megújulási lehetőségeire, irányaira, tartalékaira, és vázoljak egy lehetséges megoldási kísérletet, a reciprok szövegfeldolgozási módszer ismertetésével. Úgy gondolom, a szövegértés tanítás szintjén jelentős képességbeli fejlődés érhető el ennek a módszernek, vagy akár egyes elemeinek az alkalmazásával a formális olvasástanulás szakasza után. Dolgozatomban kitérek a jó olvasó, a metakogníció és az olvasási stratégiák tanításának és átadásának a szerepére, a formális olvasástanulás utáni szövegfeldolgozás hatékonyságára és fejlesztési lehetőségeire osztálytermi környezetben. A fejlesztésben rejlő potenciált elő- és utóteszt segítségével mértem, valamint a folyamatot, a módszer bevezető és elsajátítási szakaszát monitoroztam, a pedagógiai kísérletben résztvevő pedagógusokkal struktúrálatlan interjút készítettem, így vizsgálatom a kevert típusú kutatási paradigmában helyezkedik el. A disszertáció nóvuma, egy akkreditált továbbképzési tananyag pedagógusok számára a Reciprok Tanítási Módszer alkalmazási lehetőségeiről az általános iskola alsó tagozatában.
Kulcsszó (Magyar)általános iskola
empirikus kutatás
metakogníció
scaffolding
szövegértés
Kulcsszó (Angol)empirical research
metacognition
primary school
reading comprehension
scaffolding
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK Nyelvtudományi Doktori Iskola
TémavezetőDr. Steklács János
Dr. Viszket Anita


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record