A humorészlelés vizsgálata zenében
Elérhetővé téve ekkor | 2023-05-23T11:25:02Z |
Szerző | Nagy Sándor Imre MTMTID: 10064101 |
Webcím | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34950 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | A humorészlelés vizsgálata zenében |
Az értekezés címe angolul | Investigating Humor Perception in Music |
Absztrakt az értekezés nyelvén | A humor és zene témái önmagukban is kevésbé kutatott területnek számítanak, a kettejük metszetében elhelyezkedő zenei humorészlelés vizsgálata pedig még kevesebb figyelmet kapott. A disszertációm célja ennek a specifikus, szerteágazó, empirikus eszközökkel nehezen megközelíthető jelenségnek az átfogó vizsgálata volt. A disszertációhoz tartozó kutatássorozatban négy kísérletet végeztem el, továbbá létrehoztam egy, a humor inkongruencia-feloldás elméletére és az első kutatás eredményeire építő zenei humor taxonómiai rendszert, mely véleményem szerint a zenében fellépő minden humorformát képes kategorizálni. Ebből építkezve hoztam létre a humor idegélettani vizsgálatait és a zenei jelentés jelenségeit integráló, zenei humor észlelés kezdeti kognitív modelljét. A kutatássorozat során a holisztikusabb, átfogóbb megközelítéstől haladtam a vizsgált jelenséget szűkítve az egyre specifikusabb, pszichofiziológiai méréseket is alkalmazó kutatásig. Eredményeim alapján megfigyeltem, hogy zenei képzettségtől függetlenül mindenki képes megtapasztalni a humort a zenében, azonban a zenészek nagyobb intenzitással és gyakrabban élik azt át, továbbá pontosabban képesek megnevezni a humor forrását, míg a kevesebb zenei képzettséggel rendelkezők gyakrabban használnak azok leírására távoli asszociációkat. Eredeti elvárásaimmal ellentétben megfigyeltem azt is, hogy a kiváltott humor nem feltétlenül függ az inkongruencia mértékétől, mivel feltételezhetően a túl magas inkongruencia negatívan befolyásolja a humorészlelés feloldás szakaszát. Ezt támasztották alá a fiziológiai vizsgálatok eredményei is, melyek szerint az alacsonyabb humorértékeket kapó dallami záróhang-változtatások magasabb pupilladilatáció-választ váltottak ki a hallgatókból, tehát feloldásuk nagyobb mentális erőbefektetést igényelt. További fontos megfigyelésem, hogy a zenei humor észlelés során feltételként szerepel a játékosság, ami lehetővé teszi, hogy az adott inkongruenciát humorként tudjuk interpretálni. |
Kulcsszó (Magyar) | esztétikai észlelés humor zenei észlelés zenei expektanciák zenepszichológia |
Kulcsszó (Angol) | aesthetic perception humor musical expectancies music perception music psychology |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | BTK Pszichológia Doktori Iskola |
Témavezető | Dr. Révész György Dr. Séra László Dr. Stachó László |