• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Doktori disszertációk
    • Védés előtt álló disszertációk
    • BTK Pszichológia Doktori Iskola
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Doktori disszertációk
    • Védés előtt álló disszertációk
    • BTK Pszichológia Doktori Iskola
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    A humorészlelés vizsgálata zenében

    Thumbnail
    View/Open
    Disszertáció (3.270Mb)
    Tézisek (hun) (1.338Mb)
    Date
    [2023]
    Author
    Nagy Sándor Imre
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    A humor és zene témái önmagukban is kevésbé kutatott területnek számítanak, a kettejük metszetében elhelyezkedő zenei humorészlelés vizsgálata pedig még kevesebb figyelmet kapott. A disszertációm célja ennek a specifikus, szerteágazó, empirikus eszközökkel nehezen megközelíthető jelenségnek az átfogó vizsgálata volt. A disszertációhoz tartozó kutatássorozatban négy kísérletet végeztem el, továbbá létrehoztam egy, a humor inkongruencia-feloldás elméletére és az első kutatás eredményeire építő zenei humor taxonómiai rendszert, mely véleményem szerint a zenében fellépő minden humorformát képes kategorizálni. Ebből építkezve hoztam létre a humor idegélettani vizsgálatait és a zenei jelentés jelenségeit integráló, zenei humor észlelés kezdeti kognitív modelljét. A kutatássorozat során a holisztikusabb, átfogóbb megközelítéstől haladtam a vizsgált jelenséget szűkítve az egyre specifikusabb, pszichofiziológiai méréseket is alkalmazó kutatásig. Eredményeim alapján megfigyeltem, hogy zenei képzettségtől függetlenül mindenki képes megtapasztalni a humort a zenében, azonban a zenészek nagyobb intenzitással és gyakrabban élik azt át, továbbá pontosabban képesek megnevezni a humor forrását, míg a kevesebb zenei képzettséggel rendelkezők gyakrabban használnak azok leírására távoli asszociációkat. Eredeti elvárásaimmal ellentétben megfigyeltem azt is, hogy a kiváltott humor nem feltétlenül függ az inkongruencia mértékétől, mivel feltételezhetően a túl magas inkongruencia negatívan befolyásolja a humorészlelés feloldás szakaszát. Ezt támasztották alá a fiziológiai vizsgálatok eredményei is, melyek szerint az alacsonyabb humorértékeket kapó dallami záróhang-változtatások magasabb pupilladilatáció-választ váltottak ki a hallgatókból, tehát feloldásuk nagyobb mentális erőbefektetést igényelt. További fontos megfigyelésem, hogy a zenei humor észlelés során feltételként szerepel a játékosság, ami lehetővé teszi, hogy az adott inkongruenciát humorként tudjuk interpretálni.
    URI
    http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34950
    Collections
    • BTK Pszichológia Doktori Iskola [6]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV