Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2023-01-10T10:44:08Z
Szerző Győrffy László
MTMTID:
10049700
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34586
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénPoszthumán stratégiák: Transzgresszív etika és esztétika a kortárs testábrázolásban
Az értekezés címe angolulPosthuman Strategies: Transgressive Ethics and Aesthetics in Contemporary Body Representation
Absztrakt az értekezés nyelvénA doktori dolgozatom során a poszthumán testképek kortárs képzőművészeti relevanciáját támasztom alá külföldi és hazai művészek praxisán keresztül. Az erre irányuló kutatásom során már több összefoglaló jellegű esszét, beszámolót, konferencia előadást készítettem, amelyek a publikációim részét képezik (Jöjj és lásd! Jake & Dinos Chapman: The Blind Leading The Blind. Új Művészet, 2014/1-2, 24-26.; Határsértő testek. Transzgresszív etika és esztétika a kortárs képzőművészetben. Új Művészet, 2016/6, 46-49.; Poszthumán formátlanság. A festészet jelene. Ez nem kunszt – Az Új Művészet elméleti melléklete, 2017/12, 36-41.). A dolgozat címével azonos konferencia előadásomat (Poszthumán stratégiák) szintén lényeges kiindulópontnak tekintem az értekezés felépítése során, amely a PTE-BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék A Nyelv és Kommunikáció Doktori Program konferenciáján (Új területek és fogalmak a kortárs (média)kultúra kutatásban) hangzott el 2016. április 30-án. E korábbi anyagok csak kiindulópontként szolgáltak a doktori dolgozat elkészítése során, hiszen az értekezés dinamikája, terjedelme és beszédmódja indokolttá tette a korábbi szövegeim átfogalmazását, adott esetben újraírását. A poszthumanista filozófia és/vagy esztétika és a transzgresszió művészi mozzanatainak kapcsolatát alanyi pozícióként határoztam meg a dolgozat során: ez a pozíció tette lehetővé, hogy az érintett művészekkel / művekkel való radikális túlazonosulás metódusával alakítsam a szöveget, amely performatív módon viszi színre a poszthumanista esztétika karakterét. Miután a poszthumán gondolkodás kötődik a posztmodern érzékenység eklektikus és mellérendelő, rizomatikusan szerveződő struktúráihoz vagy akár a kisajátítás különböző művészi stratégiáihoz, úgy a dolgozat szövegtestének szerves részét alkotják a gyakori idézetek és vendégszövegek, intertextuális hálót alkotva egymással. A poszthumán test hierarchiát nélkülöző és alapjaiban hibrid karaktere dolgozatom szövegére is érvényes, amely áramlások és asszociatív gondolatfonadékok révén jeleníti meg a poszthumanista testreprezentációk nyitottságát. Ez az organikus szövegtest tette lehetővé, hogy alapvetően nem gondolkodtam képi illusztrációkban: a szövegben szereplő művek érzékletes leírása egyébként is helyettesíti a képanyagot, amelyet végül különálló mellékletként prezentáltam, hogy ne váljon a szöveg a képek illusztrációjává. Disszertációm szokatlan terjedelmét annak ambíciója támasztja alá, hogy hozzájáruljak a több mint harminc évet felölelő Jake & Dinos Chapman-életmű hiányos, vagy gyakorlatilag nem létező hazai recepciójának megteremtéséhez. Az eredeti, 2015-ben megfogalmazott doktori témavázlathoz képest a 2020 novemberében, a doktori eljárás keretében benyújtott témavázlat alcímében már nem szerepelt a Chapman fivérek neve, mert úgy véltem, az alanyi pozíció kibontása során elkerülhetetlen lett volna, hogy ne térjek ki a kortárs poszthumán képzőművészet hazai leágazásaira és ezzel együtt a saját munkáimra. A dolgozat horizontjának kitágításával együtt a Chapman testvérek életművét elemző részek így is több, mint egynegyedét teszik ki a szöveg egészének.
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaPécsi Tudományegyetem Művészeti Kar Doktori Iskola
TémavezetőSomody Péter


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record