Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2022-05-19T06:05:23Z
Szerző Molnár Blanka
MTMTID:
10064351
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34230
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénA fenntarthatóság mint nevelésfilozófiai probléma
Az értekezés címe angolulSustainability as a problem of philosophy of education
Absztrakt az értekezés nyelvénKorunk társadalmi, ökológiai és kulturális kihívásai kapcsán különös jelentőségre tesz szert, hogy miként látjuk az iskolai nevelés társadalomban, a társadalom fejlődésében, valamint az egyén környezethez való viszonyának formálásában betöltött szerepét. A fenntarthatóság napjaink egyik legnagyobb kihívása, melynek megoldásában az iskolai nevelés szerepe kiemelkedő. Kutatásom során arra keresem a választ, hogy adhat-e új szempontokat e kérdéskör kapcsán a téma nevelésfilozófiai szempontú tanulmányozása. Lehet-e valamilyen szerepe a nevelésnek ember és környezete változó viszonyának kialakulásában? Hozzájárul-e ahhoz a mai oktatási, nevelési rendszer és gyakorlat, hogy az ember képes legyen megküzdeni a fenntarthatóság jelenlegi és jövőbeni, most még csak sejthető, összetett kihívásaival? Ha a nevelésfilozófia tárgya a nevelés lényegének, céljainak, kulturális és világnézeti meghatározottságának kutatása, akkor nem kellene-e kiemelt szerepet betöltenie e kérdések környezetfilozófiai szempontú vizsgálatában is? Feltevésem szerint a környezeti válság, a fenntarthatóság kihívásai szükségessé teszik a nevelésfilozófia szempontjainak hangsúlyosabb kutatását, figyelembe vételét és pedagógiai továbbgondolását. Központi tézisem, hogy a fenntarthatóság egy kiemelt nevelésfilozófiai probléma, ami napjainkban nagyobb figyelmet érdemelne. Kutatásom másik, ezzel összefüggő, fő kérdése, hogy milyen tanulságokat hordozhat John Dewey nevelésfilozófiája napjainkban, a környezeti válsággal szembesülő társadalmunk számára. „Hiszem, hogy a nevelés a társadalmi fejlődésnek és megújhodásnak alapvető módszere”, fogalmazott John Dewey (Dewey 1974. 125). Nevelésfilozófiájának egyik fontos tézise, hogy a nevelésnek alkalmazkodó- és cselekvőképessé kell tennie a gyermeket a változó társadalomban, a társadalmi megújulás érdekében. Felfogásában a nevelés a társadalmi fejlődés, megújulás elsődleges és leghatékonyabb eszköze, és kiemelt feladatának tekintette, hogy a társadalmat ráébressze az iskola feladatára, hogy az valóban be tudja tölteni e szerepét. Tézisei ezért talán soha nem voltak aktuálisabbak, mint manapság, a 21. század társadalmi, gazdasági, kulturális és ökológiai kihívásai közepette. Feltevésem szerint Dewey nevelésfilozófiája segítségül szolgálhat és megkerülhetetlen szempontokat ad a nevelés céljainak, módszereinek, átfogó szemléletének és az iskola társadalomban betöltött szerepének újragondolásában.
Kulcsszó (Magyar)fenntarthatóságra nevelés
globális nevelés
John Dewey
környezetfilozófia
nevelésfilozófia
Kulcsszó (Angol)education for sustainability
environmental philosophy
global education
John Dewey
philosophy of education
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK Filozófia Doktori Iskola
TémavezetőSzécsi Gábor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record