Eredményesen oktatunk? – ahogy az orvosképzésben érintettek látják: Attitűdvizsgálat oktatók, hallgatók és páciensek körében
Elérhetővé téve ekkor | 2021-08-09T12:11:56Z |
Szerző | Varga Zsuzsanna MTMTID: 10050956 |
Webcím | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/24577 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | Eredményesen oktatunk? – ahogy az orvosképzésben érintettek látják: Attitűdvizsgálat oktatók, hallgatók és páciensek körében |
Az értekezés címe angolul | Do We Teach Efficiently? – Perspectives of Those Involved in Medical Education: Attitude Survey of Teachers, Students and Patients |
Absztrakt az értekezés nyelvén | A 20. század végén, a 21. század elején, néhány évtized alatt, olyan gyors technikai, technológiai, gazdasági, társadalmi változások történtek a világban az informatikai robbanás következtében, amelyeket az azt megelőző történelmi időszakok több száz év alatt sem tudtak produkálni. Az információ mennyisége felfoghatatlanná, áramlási sebessége szinte követhetetlenné vált. Peter Densen szerint így például az orvosi tudás 2020-ra 73 naponként megduplázódik (Densen, 2011. p. 50). Ez a megnövekedett információtömeg és vele a tudás olyan csoportokat, rétegeket is elért a világban, akik társadalmi-gazdasági-földrajzi helyzetük miatt ez idáig hagyományosan ki voltak zárva ezekből. Ettől persze a tudás még nem demokratizálódott, de a változások elkezdődtek. A gyors és mindent átható változások a fejlett országokban a felsőoktatást is erőteljesen érintették. A legnagyobb lépés néhány évtizede a felsőoktatás tömegessé válása lett, azaz a belépő korosztályok mind nagyobb hányada kívánt és kíván tovább tanulni. Világszerte beindult a nemzetközi mobilitás, amelyben hallgatók és oktatók „vándorolnak” országrólországra, ismernek meg más és más oktatási-tanulási környezetet, módszereket, gondolkodásmódot. Az ismeretek és a tudás is villámgyorsan terjednek. Ezt segítik az innovatív módszerek, gondoljunk csak pl. az online-kurzusokra (pl. webinarokra), melyek már időhöz és térhez (azaz intézményhez) sem kötöttek. Egyre elterjedtebbek az ún. okos eszközökön, mobiltelefonokon, táblagépeken elérhető – folyamatosan megújuló és bővülő választékú – alkalmazások (applikációk) a hagyományos számítógépek mellett. E lehetőségek akarva-akaratlanul átalakítják a diákok tanulási, ismeretszerzési stratégiáit, az oktatással szemben támasztott elvárásaikat, és kikényszerítik az oktatási formák és a módszertan változását is, sok esetben jelentősen megkérdőjelezve a fennálló status quo-t. Az 1990-es évek végén a számítógép megjelenése már számos változást hozott a felsőoktatásban. Egyre több oktató törekedett arra, hogy oktatási segédeszközként a számítógépen elérhető PowerPoint program slide showját használja. A 2010-es évek hozadékaként megjelentek a könnyen készíthető, jó minőségű, gyorsan előhívható videók, mint oktatási segédanyagok. Ezzel együtt az interneten való közzétételek egyszerűsödése már technikailag is új kihívás elé állítja az oktatókat, tanárokat, pedagógusokat. És a fejlődés nem áll meg… |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | Elméleti Orvostudományok Doktori Iskola |
Témavezető | Füzesi Zsuzsanna |