Eredményesen oktatunk? – ahogy az orvosképzésben érintettek látják: Attitűdvizsgálat oktatók, hallgatók és páciensek körében
Abstract
A 20. század végén, a 21. század elején, néhány évtized alatt, olyan gyors technikai,
technológiai, gazdasági, társadalmi változások történtek a világban az informatikai robbanás
következtében, amelyeket az azt megelőző történelmi időszakok több száz év alatt sem tudtak
produkálni. Az információ mennyisége felfoghatatlanná, áramlási sebessége szinte
követhetetlenné vált. Peter Densen szerint így például az orvosi tudás 2020-ra 73 naponként
megduplázódik (Densen, 2011. p. 50). Ez a megnövekedett információtömeg és vele a tudás
olyan csoportokat, rétegeket is elért a világban, akik társadalmi-gazdasági-földrajzi helyzetük
miatt ez idáig hagyományosan ki voltak zárva ezekből. Ettől persze a tudás még nem
demokratizálódott, de a változások elkezdődtek.
A gyors és mindent átható változások a fejlett országokban a felsőoktatást is erőteljesen
érintették. A legnagyobb lépés néhány évtizede a felsőoktatás tömegessé válása lett, azaz a
belépő korosztályok mind nagyobb hányada kívánt és kíván tovább tanulni. Világszerte
beindult a nemzetközi mobilitás, amelyben hallgatók és oktatók „vándorolnak” országrólországra, ismernek meg más és más oktatási-tanulási környezetet, módszereket,
gondolkodásmódot.
Az ismeretek és a tudás is villámgyorsan terjednek. Ezt segítik az innovatív módszerek,
gondoljunk csak pl. az online-kurzusokra (pl. webinarokra), melyek már időhöz és térhez (azaz
intézményhez) sem kötöttek. Egyre elterjedtebbek az ún. okos eszközökön, mobiltelefonokon,
táblagépeken elérhető – folyamatosan megújuló és bővülő választékú – alkalmazások
(applikációk) a hagyományos számítógépek mellett. E lehetőségek akarva-akaratlanul
átalakítják a diákok tanulási, ismeretszerzési stratégiáit, az oktatással szemben támasztott
elvárásaikat, és kikényszerítik az oktatási formák és a módszertan változását is, sok esetben
jelentősen megkérdőjelezve a fennálló status quo-t. Az 1990-es évek végén a számítógép
megjelenése már számos változást hozott a felsőoktatásban. Egyre több oktató törekedett arra,
hogy oktatási segédeszközként a számítógépen elérhető PowerPoint program slide showját
használja. A 2010-es évek hozadékaként megjelentek a könnyen készíthető, jó minőségű,
gyorsan előhívható videók, mint oktatási segédanyagok. Ezzel együtt az interneten való
közzétételek egyszerűsödése már technikailag is új kihívás elé állítja az oktatókat, tanárokat,
pedagógusokat. És a fejlődés nem áll meg…