Magyar–román kétnyelvű gyermekek tudatelméleti képességeinek fejlődése
Elérhetővé téve ekkor | 2021-03-31T12:09:47Z |
Szerző | Bartha Krisztina MTMTID: 10043657 |
Webcím | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23962 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | Magyar–román kétnyelvű gyermekek tudatelméleti képességeinek fejlődése |
Az értekezés címe angolul | The Development of Hungarian - Romanian Bilingual Children’s Theory of Mind |
Absztrakt az értekezés nyelvén | Számos kutatás bizonyítja, hogy a kétnyelvűek végrehajtó funkciói fejlettebbek, nyelvi és metanyelvi tudatosságuk jobb, mint az egynyelvűeké. Különösen igaz ez azokra a bilingvisekre, akiknél a két nyelv elsajátítása korán kezdődött. A kétnyelvűek tudatelméleti folyamatai kapcsán az eddigi vizsgálatok elsősorban a hamis vélekedések megértésére összpontosítottak. Ezek alapján van okunk feltételezni a bilingvisek előnyét más, tudatelmélethez kapcsolódó képességekben is. Kutatásunk célja, hogy megismerjük a magyar – román kétnyelvű gyermekek tudatelméleti fejlődésének jellemzőit, kimutassuk a különböző (kiegyensúlyozott és domináns) kétnyelvű csoportok közötti lehetséges eltéréseket és összehasonlítsuk a bilingvis gyermekek fejlődését az egynyelvű gyermekekével. A dolgozat első része a kétnyelvűség témáját járja körül, kitérve a jelenség meghatározásaira, osztályozási módjaira, a kétnyelvűek nyelvelsajátítására, az ebből adódó előnyökre és a hátrányokra. Szó esik továbbá a mentalizáció elméleti hátteréről, ennek fejlődéséről és folyamatairól. Külön fejezetben vizsgáltuk a tudatelmélet és a kétnyelvűség összefüggéseit. A disszertáció második része a saját vizsgálatokat mutatja be. Mindegyik vizsgálatban kitértünk a kétnyelvűségi csoportok kialakításának mikéntjére, majd különféle tesztek (Moore-paradoxonok megértésének tesztje, klasszikus hamis vélekedés teszt, másodrendű tudatelméleti teszt, kiváltságos hozzáférés tulajdonításának tesztje, logikai inkonzisztencia teszt, szintaktikai tudatosságot vizsgáló teszt) felhasználásával mértük a gyermekek tudatelméleti képességeit. Az eredmények azt mutatják, hogy minden tudatelméleti képesség korábban alakul ki a kétnyelvű gyermekeknél. A kiegyensúlyozott kétnyelvűségi csoport előnye különösen jelentős az egynyelvűekhez képest, azonban a domináns és a balansz bilingvisek között is előfordul. Az eredmények azt támasztják alá, hogy a kétnyelvűség számos előnnyel jár, ezeket pedig érdemes mind az otthoni anyanyelv-elsajátítás során, mind az oktatásban figyelembe venni. |
Kulcsszó (Magyar) | hamis vélekedés kétnyelvűség kiváltságos hozzáférés tulajdonítása Moore-paradoxon tudatelmélet |
Kulcsszó (Angol) | attribution of privileged access bilingualism false belief Moore’s paradox theory of mind |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | BTK Pszichológia Doktori Iskola |
Témavezető | Kiss Szabolcs |