Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2021-03-31T12:09:47Z
Szerző Bartha Krisztina
MTMTID:
10043657
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23962
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénMagyar–román kétnyelvű gyermekek tudatelméleti képességeinek fejlődése
Az értekezés címe angolulThe Development of Hungarian - Romanian Bilingual Children’s Theory of Mind
Absztrakt az értekezés nyelvénSzámos kutatás bizonyítja, hogy a kétnyelvűek végrehajtó funkciói fejlettebbek, nyelvi és metanyelvi tudatosságuk jobb, mint az egynyelvűeké. Különösen igaz ez azokra a bilingvisekre, akiknél a két nyelv elsajátítása korán kezdődött. A kétnyelvűek tudatelméleti folyamatai kapcsán az eddigi vizsgálatok elsősorban a hamis vélekedések megértésére összpontosítottak. Ezek alapján van okunk feltételezni a bilingvisek előnyét más, tudatelmélethez kapcsolódó képességekben is. Kutatásunk célja, hogy megismerjük a magyar – román kétnyelvű gyermekek tudatelméleti fejlődésének jellemzőit, kimutassuk a különböző (kiegyensúlyozott és domináns) kétnyelvű csoportok közötti lehetséges eltéréseket és összehasonlítsuk a bilingvis gyermekek fejlődését az egynyelvű gyermekekével. A dolgozat első része a kétnyelvűség témáját járja körül, kitérve a jelenség meghatározásaira, osztályozási módjaira, a kétnyelvűek nyelvelsajátítására, az ebből adódó előnyökre és a hátrányokra. Szó esik továbbá a mentalizáció elméleti hátteréről, ennek fejlődéséről és folyamatairól. Külön fejezetben vizsgáltuk a tudatelmélet és a kétnyelvűség összefüggéseit. A disszertáció második része a saját vizsgálatokat mutatja be. Mindegyik vizsgálatban kitértünk a kétnyelvűségi csoportok kialakításának mikéntjére, majd különféle tesztek (Moore-paradoxonok megértésének tesztje, klasszikus hamis vélekedés teszt, másodrendű tudatelméleti teszt, kiváltságos hozzáférés tulajdonításának tesztje, logikai inkonzisztencia teszt, szintaktikai tudatosságot vizsgáló teszt) felhasználásával mértük a gyermekek tudatelméleti képességeit. Az eredmények azt mutatják, hogy minden tudatelméleti képesség korábban alakul ki a kétnyelvű gyermekeknél. A kiegyensúlyozott kétnyelvűségi csoport előnye különösen jelentős az egynyelvűekhez képest, azonban a domináns és a balansz bilingvisek között is előfordul. Az eredmények azt támasztják alá, hogy a kétnyelvűség számos előnnyel jár, ezeket pedig érdemes mind az otthoni anyanyelv-elsajátítás során, mind az oktatásban figyelembe venni.
Kulcsszó (Magyar)hamis vélekedés
kétnyelvűség
kiváltságos hozzáférés tulajdonítása
Moore-paradoxon
tudatelmélet
Kulcsszó (Angol)attribution of privileged access
bilingualism
false belief
Moore’s paradox
theory of mind
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK Pszichológia Doktori Iskola
TémavezetőKiss Szabolcs


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record