Az ötvenhatos forradalom színpadra állításai. 1956 színházi és drámairodalmi reprezentációi a rendszerváltás után
Elérhetővé téve ekkor | 2021-03-01T11:50:59Z |
Szerző | Pandur Petra MTMTID: 10048915 |
Webcím | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23905 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | Az ötvenhatos forradalom színpadra állításai. 1956 színházi és drámairodalmi reprezentációi a rendszerváltás után |
Az értekezés címe angolul | Staging Hungarian Revolution of 1956. Representations of 1956 in the Hungarian Theatre and Drama after the Regime Change |
Absztrakt az értekezés nyelvén | Disszertációmban az emlékezet, a történelem és a múltfeldolgozás fogalmi összefüggéseinek figyelembe vételével azt vizsgálom, hogy a rendszerváltás utáni magyar színház és dráma milyen emlékezéstechnikák, történelemszemlélet és színházi kifejezőeszközhasználat segítségével tud hozzájárulni az ötvenhatos forradalom emlékezetének feldolgozásához. Az emlékezetkutatási szakirodalom és a (színházi) múltfeldolgozás témakörében íródott teoretikus munkák alapján ezzel összefüggésben az egyik fő következtetésem az, miszerint a múlttal való kiegyezéshez a dialogikus emlékezetmodellt (Assmann) követő színpadi művek mutatkoznak a legalkalmasabbnak. Ezen darabok ugyanis „ugyanazt a traumatikus örökséget két vagy több szempontrendszer integrálása révén szemlél[ik]” (Assmann, 2012), felmutatják az egymásnak ellentmondó emlékek sokféleségét (Assmann, 2016), s ezáltal teszik lehetővé a múlttal való szembenézést, annak feldolgozását. Ennek megfelelően – az elméleti bevezető fejezetet és ötvenhat rendszerváltás előtti művészi reprezentációinak áttekintését követően – a dolgozatom legterjedelmesebb részét képező esettanulmányokban a dialogikus emlékezetmodellt követő színpadi művek vizsgálatával foglalkozom. Esettanulmányaim interdiszciplináris megközelítésben tárgyalják az ötvenhatos forradalmat tematizáló előadásokat, drámákat: a színházelmélet mellett felhasználják az emlékezetstúdiumok, a történettudomány, a narratív történetfilozófia és a pszichológia fogalmait, belátásait is. |
Kulcsszó (Magyar) | 1956-os forradalom dokumentumszínház kortárs magyar színház és dráma múltfeldolgozás színház és emlékezet |
Kulcsszó (Angol) | Coming to Terms with the Past Contemporary Hungarian Theatre and Drama Documentary Theatre Hungarian Revolution of 1956 Theatre and Memory |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | BTK Irodalomtudományi Doktori Iskola |
Témavezető | Müller Péter Rosner Krisztina |