IKT alkalmazása levéltár-pedagógiai foglalkozásokon
Abstract
Szerző: Ács Marianna | Cím: IKT alkalmazása levéltár-pedagógiai foglalkozásokon [DOI 10.15170/PTE.BTK.NTI.DOL.2021-06] | Megjelenési adatok: In: Kéri Katalin (szerk.): Digitális és online lehetőségek, jó gyakorlatok a tanári munkában és a neveléstudományi kutatásokban : Osztatlan tanár szakos hallgatóknak és gyakorló pedagógusoknak. PTE BTK Neveléstudományi Intézet – „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola, Pécs, 2021. [ISBN (pdf) 978-963-429-639-3 ; DOI 10.15170/PTE.BTK.NTI.DOL.2021; Teljes kötet: https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23851] 87-97. o. --- A tananyag célja, hogy rávilágítson arra, hogy egy olyan non-formális tanulási tér keretei között, mint a levéltár hogyan lehet a digitális eszközöket és tartalmakat a pedagógiai célok szolgálatába állítani. A tanulmány a Baranyai Református Egyházmegye Levéltárában folyó jó gyakorlat példáján keresztül mutatja be a gyűjtemények által kialakított online adatbázisok felhasználásának lehetséges módjait, valamint a levéltár-pedagógiai foglalkozásokon taneszközként használt IKT-eszközöket és ezek tanulást segítő funkcióit. A szerző az általa vezetett levéltár-pedagógiai foglalkozásokat elemzi a fentebb megjelölt szempontok szerint. A levéltárak és a digitális világ kapcsolatának gyökerei a levéltárak megváltozott társadalmi funkcióiban keresendők. Milan Kundera az 1984-ben írt „A lét elviselhetetlen könnyűsége” c. regényében még így világított rá a levéltárak és a társadalom közötti kapcsolatra: „A teleírt lapok ott tornyosulnak a levéltárakban, melyek a temetőnél is szomorúbbak, mert oda még a halottak napján sem teszi be senki a lábát.” Az idézet arra mutat rá, hogy a múlt században a levéltárak leginkább az olyan alapfeladatokra fókuszáltak, mint a gyűjtés, rendszerezés, megőrzés, állomány- és állagvédelem, valamint a kutatás segítése. Simonkay Márton 2017-es tanulmányában nyugat-európai példákon keresztül összegzi, hogy az 1980-as évek végétől hogyan váltak a levéltárak egyre nyitottabbá a társadalom szélesebb rétegei felé, s mozdultak el a közművelődésben betöltött szerepüket tekintve az ismeretterjesztő levéltár koncepción keresztül a 21. században felerősödő szolgáltató levéltár irányába.