dc.description.abstract | Szerző: Kéri Katalin | Cím: Múlt a jövőben: neveléstörténet a digitális korban | Megjelenés: Civil Szemle (ISSN 1786-3341), 2020/1. különszám (Special Issue I. - Oktatás, digitalizáció, civil társadalom = Education, Digitalisation, civil society), 23-35. o. | Licenc: CC-BY-NC-ND 4.0 | WoS Number: 000577157500002 --- [Past into the future: a history of education in the digital age] --- The study presents initiatives and results on the renewal of the teaching and research of a single subject related to teacher training, the history of education and culture. The author gives a short international overview with a literature base, highlighting useful and typical examples available on the World Wide Web, and presents Hungarian initiatives and results, especially those from Pécs, as a case study. The history of education as a basic subject from the beginning, from from the late 18th and early 19th centuries has been an important part of teacher training, but this field of science has lost much of its old weight everywhere in the recent period. The study points out what new opportunities are created for the history of education through the acquisition of knowledge, which can be interpreted as a revolutionary transformation, supported by infocommunication tools and digital possibilities. | Keywords: digital education; history of education; teacher training, ICT, learning methodology. ////// A tanulmány szakirodalmi alapozással, a világhálón elérhető, hasznos és jellemző példák kiemelésével rövid nemzetközi kitekintést ad, és hazai, ezen belül leginkább pécsi kezdeményezéseket és eredményeket mutat be – mintegy esettanulmányként – egyetlenegy, a tanárképzéshez tartozó tantárgy, a nevelés- és művelődéstörténet tanításának és kutatásának megújításáról, digitális alapokra helyezéséről. A szerző ezt, az európai országok pedagógusképzésében már a kezdetektől, a 18. század végétől folyamatosan jelen lévő, régebbi súlyából azonban az elmúlt időszakban mindenütt sokat veszítő tudományterületet fókuszba állítva mutat rá arra, hogy miben és hogyan hozott és hozhat még változást a korábbi lineáris rendszerben felépített, tantermi keretek között folytatott tanulás és forrásfeldolgozás szempontjából az új infokommunikációs eszközökkel, digitális lehetőségekkel támogatott, forradalmi átalakulásként értelmezhető ismeretszerzés. | Kulcsszavak: digitális oktatás, neveléstörténet; tanárképzés; IKT, tanulásmódszertan. | hu |