Tendenciák és eredmények a nőnevelés-történet kutatásában
Abstract
Szerző: Kéri Katalin | Cím: Tendenciák és eredmények a nőnevelés-történet kutatásában [17-30. o.] | In: Takács Zsuzsanna Mária - Ács Marianna - Pusztafalvi Henriette - Czeferner Dóra (szerk): "Asszonyoknak igen sokat kell tudni" : Új kutatások a nőnevelés történetéről | Kiadó: Kronosz | Kiadási hely: Pécs | Kiadási év: 2019 | Terjedelem: B/5; | ISBN (nyomtatott) 978 615 6048 42 4 | Licenc: CC-BY-NC-ND 4.0 --- A nőnevelés történetének 19. és 20. századi epizódjait mutatja be a Kéri Katalin köré szerveződött több mint 10 éves múltra visszatekintő Pécsi Nőtörténeti Műhely tanulmánykötete. A neveléstörténeti kutatások nőtörténeti áttekintése, a középiskolai koedukáció és a nők pályaválasztásának problémái, a nők kereskedelmi és ipari szakképzése, a tanítónők életmódját megvilágító öltözködési szokások, a New York-i Schwimmer Rózsa-hagyaték és a 19. századi női naplók oktatástörténeti aspektusai, az 1860-as évek írónői és nőirodalma, az 1970-es és az 1980-as évek magyar tanterveinek nőnevelés-történeti elemzései egy-egy szín a nőnevelés- és női művelődéstörténet palettáján. Az új kutatásokban együttesen érvényesül a modern és a hagyományos történetírói szemlélet: egyszerre vannak jelen a diakrón és a szinkrón vizsgálatok. A kutatók nemcsak az eseménytörténetre fókuszálnak, forráskritikát, a kvantitatív elemzéseken túl kvalitatív módszereket alkalmaznak, térben és időben végeznek összehasonlító vizsgálatokat. E módszerekkel, új típusú források bevonásával és interdiszciplináris megközelítéssel (sajtótörténet, divattörténet, irodalomtörténet, művelődéstörténet) folyó kutatások új eredményekkel gazdagítják a nőnevelés, a nőtörténet és az emberiség történelméről alkotott ismereteinket.