A biológiaoktatás szerepe az egészségfejlesztésben középiskolai biológiatanárok és egyetemi hallgatók kérdőíves felmérései alapján
Elérhetővé téve ekkor | 2020-06-26T10:42:19Z |
Szerző | Végh Veronika MTMTID: 10051122 |
Webcím | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23602 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | A biológiaoktatás szerepe az egészségfejlesztésben középiskolai biológiatanárok és egyetemi hallgatók kérdőíves felmérései alapján |
Az értekezés címe angolul | The role of biology education in health development: a questionnaire survey study of secondary school biology teachers and university students |
Absztrakt az értekezés nyelvén | A kutatás célja a biológiaoktatás egészségtani vonatkozásainak tanulmányozása volt abból a szempontból, hogy a biológiatanárok attitűdjei milyen mértékben befolyásolják az óráikon megjelenő egészségtani tartalmakat, valamint az átadott tudás hogyan befolyásolja a hallgatók egészségmagatartását. Ezt a komplex összefüggéshalmazt három minta bevonásával vizsgáltuk, leendő és gyakorló biológiatanárok, valamint egyetemi hallgatók segítségével. A tanárok mintáján talált főbb eredményeink alapján arra következtethettünk, hogy a gyakorló biológiatanárok egészségértéke magasabb, mint a leendő biológiatanároké, valamint nagyobb hangsúlyt fektetnek az óráikon a betegségek felismerésére. Eredményeink azt is mutatták, hogy a leendő biológiatanárok a gyakorló tanároknál fontosabbnak ítélik meg a gyakorlatokat. A gyakorló tanároknál inkább a tantárgyhoz szorosabban kötődő, testi egészséggel kapcsolatos anyagrészek feldolgozása élvez prioritást az egészségtani tartalmak oktatása során, míg a leendő tanároknál magas prioritást élvez az egészség lelki és szociális komponense is. Az egyetemi hallgatók mintája azt mutatta, hogy az egészségtani tartalmak ismeretéből nem lehet egyértelműen bejósolni az egészségmagatartási mutatókat. Ajánlást tettünk olyan cselekvési tervek és programok egészségfejlesztésbe történő bevonására, melyek hosszabb távúak és segítenek az oktatás hatására kialakuló tudást integrálni a diákok mindennapjaiba, valamint támogatni a preventív egészségmagatartást. |
Kulcsszó (Magyar) | biológiaoktatás egészségfejlesztés egészségmagatartás egészségnevelés Egészségtudomány |
Kulcsszó (Angol) | biology education health behaviour health education health promotion Health Sciences |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | ETK Egészségtudományi Doktori Iskola |
Témavezető | Elbert Gábor Pusztafalvi Henriette |