Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2020-06-26T10:42:19Z
Szerző Végh Veronika
MTMTID:
10051122
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23602
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénA biológiaoktatás szerepe az egészségfejlesztésben középiskolai biológiatanárok és egyetemi hallgatók kérdőíves felmérései alapján
Az értekezés címe angolulThe role of biology education in health development: a questionnaire survey study of secondary school biology teachers and university students
Absztrakt az értekezés nyelvénA kutatás célja a biológiaoktatás egészségtani vonatkozásainak tanulmányozása volt abból a szempontból, hogy a biológiatanárok attitűdjei milyen mértékben befolyásolják az óráikon megjelenő egészségtani tartalmakat, valamint az átadott tudás hogyan befolyásolja a hallgatók egészségmagatartását. Ezt a komplex összefüggéshalmazt három minta bevonásával vizsgáltuk, leendő és gyakorló biológiatanárok, valamint egyetemi hallgatók segítségével. A tanárok mintáján talált főbb eredményeink alapján arra következtethettünk, hogy a gyakorló biológiatanárok egészségértéke magasabb, mint a leendő biológiatanároké, valamint nagyobb hangsúlyt fektetnek az óráikon a betegségek felismerésére. Eredményeink azt is mutatták, hogy a leendő biológiatanárok a gyakorló tanároknál fontosabbnak ítélik meg a gyakorlatokat. A gyakorló tanároknál inkább a tantárgyhoz szorosabban kötődő, testi egészséggel kapcsolatos anyagrészek feldolgozása élvez prioritást az egészségtani tartalmak oktatása során, míg a leendő tanároknál magas prioritást élvez az egészség lelki és szociális komponense is. Az egyetemi hallgatók mintája azt mutatta, hogy az egészségtani tartalmak ismeretéből nem lehet egyértelműen bejósolni az egészségmagatartási mutatókat. Ajánlást tettünk olyan cselekvési tervek és programok egészségfejlesztésbe történő bevonására, melyek hosszabb távúak és segítenek az oktatás hatására kialakuló tudást integrálni a diákok mindennapjaiba, valamint támogatni a preventív egészségmagatartást.
Kulcsszó (Magyar)biológiaoktatás
egészségfejlesztés
egészségmagatartás
egészségnevelés
Egészségtudomány
Kulcsszó (Angol)biology education
health behaviour
health education
health promotion
Health Sciences
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaETK Egészségtudományi Doktori Iskola
TémavezetőElbert Gábor
Pusztafalvi Henriette


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record