A biológiaoktatás szerepe az egészségfejlesztésben középiskolai biológiatanárok és egyetemi hallgatók kérdőíves felmérései alapján
Abstract
A kutatás célja a biológiaoktatás egészségtani vonatkozásainak tanulmányozása volt abból a szempontból, hogy a biológiatanárok attitűdjei milyen mértékben befolyásolják az óráikon megjelenő egészségtani tartalmakat, valamint az átadott tudás hogyan befolyásolja a hallgatók egészségmagatartását. Ezt a komplex összefüggéshalmazt három minta bevonásával vizsgáltuk, leendő és gyakorló biológiatanárok, valamint egyetemi hallgatók segítségével.
A tanárok mintáján talált főbb eredményeink alapján arra következtethettünk, hogy a gyakorló biológiatanárok egészségértéke magasabb, mint a leendő biológiatanároké, valamint nagyobb hangsúlyt fektetnek az óráikon a betegségek felismerésére. Eredményeink azt is mutatták, hogy a leendő biológiatanárok a gyakorló tanároknál fontosabbnak ítélik meg a gyakorlatokat. A gyakorló tanároknál inkább a tantárgyhoz szorosabban kötődő, testi egészséggel kapcsolatos anyagrészek feldolgozása élvez prioritást az egészségtani tartalmak oktatása során, míg a leendő tanároknál magas prioritást élvez az egészség lelki és szociális komponense is.
Az egyetemi hallgatók mintája azt mutatta, hogy az egészségtani tartalmak ismeretéből nem lehet egyértelműen bejósolni az egészségmagatartási mutatókat.
Ajánlást tettünk olyan cselekvési tervek és programok egészségfejlesztésbe történő bevonására, melyek hosszabb távúak és segítenek az oktatás hatására kialakuló tudást integrálni a diákok mindennapjaiba, valamint támogatni a preventív egészségmagatartást.