Mesemorzsa: Élményalapú módszerek a mesék óvodai feldolgozásában
Abstract
Szerző: Tancz Tünde | Cím: Mesemorzsa: Élményalapú módszerek a mesék óvodai feldolgozásában | In: Bordás Sándor (szerk.): Módszerek, művek, teóriák : A X. tantárgy-pedagógiai nemzetközi tudományos konferencia előadásai. Eötvös József Főiskolai Kiadó, Baja, 2019, 391-40. o. [Értekezések, tudományos dolgozatok; 27. (ISSN 1787-9930 - ISBN 978-615-5429-26-2)] --- A mesékről való gondolkozás egyre népszerűbb a pedagógiai diskurzusban. Számos pedagógiai innováció és módszer születik, melyek megújítják és továbbgondolják a mesék hagyományos funkcióit és nevelési kapcsolódási pontjait. A mesék fejlesztő ereje már a kora gyermekkorban megmutatkozik, és érezhető hatással van a személyiségfejlődésre. Holisztikus eszközként segítik a pedagógiai munkát: olyan tudást közvetítenek, melyek nemcsak az élet minőségét, de a kultúrába való belenevelődést, a nyelvelsajátítást, a kompetenciák fejlődését, a szocializációt és az identitást is meghatározzák. Feldolgozásukban alapvető a gyermeki tevékenységre épülő élménypedagógiai folyamat. A mesékkel folytatott belső munkával és a köré fonódó játékos tevékenységekkel a gyermek átélheti a cselekvés és az alkotás örömét. A tanulmány a teljesség igénye nélkül a mesék néhány élménypedagógiai módszerét mutatja be. Tárgyszavak: pedagógia, mese, pedagógiai innováció, fejlesztő pedagógia, személyiségfejlődés