Integrációs folyamatok és versenyképességi tényezők az Európai Unió acéliparában
Abstract
Az ipari forradalom idején (1750-1850) kezdetben a textilipar, valamint a szén
felhasználásával előállított gőz, később pedig a vasútépítés lett a gazdasági
fejlődés ösztönző eleme. Az új közlekedési eszköz nemcsak a szállítási
ágazat jellegét változtatta meg alaposan, hanem ahhoz is lényegesen
hozzájárult, hogy megnövekedjék a kereslet a szén, mint energiahordozó és
az acéltermékek iránt. A mozdonyok, vagonok, sínek építése és a gőzgépek
tömeges gyártása elképzelhetetlen volt az acélgyártás technológiájának
korszerűsítése nélkül. Az acélipar -az ipari forradalomban kulcsszerepet
játszó iparágként - a nemzetgazdaságok kibontakozásának motorjává vált,
dinamizálta a szállítási ágazatot, az energiaipart, és nagymértékben
hozzájárult a regionális ipari központok kialakulásához is. Ezt a kiemelt
szerepét 120-140 évig sikerült megőriznie, és hosszú időn keresztül az
acélipar a nemzetgazdaságok jelképe maradt (Gerschenkron, 1984). Több
olyan országban is jelentős termelőkapacitások épültek ki, amelyek egyáltalán
nem rendelkeztek az acéliparhoz szükséges nyersanyagokkal, az iparosodni
kívánó országok pedig megteremtették saját vas- és acéliparukat.
Az ipari fejlődéssel és az ipar szerkezet-átalakulásának előrehaladásával
azonban minden ország szembe került azzal a problémával, hogy az egyre
inkább nehézségekkel küzdő acéliparának átalakítását valamilyen módon
támogassa (Botos-Papanek, 1984.). A 70-es évtizedben a világgazdasági
feltételrendszer megváltozása az acéliparban is sok új tényező
színrelépésével járt. Lezárult egy szakasz, amelyre az extenzív jellegű
kapacitásbővítés volt a jellemző. A 70-es évek olajválságai után az acélipar
adottságait, strukturális jellemzőit és hatékonyságát tekintve olyan
kedvezőtlen helyzetbe került, hogy meghatározó változásokra kényszerült. Az
expanziós célú vaskohászati fejlesztések állandó vita tárgyát képezték, és
egyre inkább az átfogó minőségi jellegű rekonstrukciók szükségességét
hangsúlyozták. Az az általános álláspont alakult ki a 80-as években, mind a
fejlett nyugati világban, mind a közép-kelet-európai országokban, hogy a
termelőkapacitások meghaladják a belső szükségletet, ezért drasztikus
kapacitásleépítéseket kell végrehajtani (Fodor, 1982, Conrad, 2003).