Vizsgálatok a szervezeti kultúra témakörében - kultúramodellek és hazai alkalmazhatóságuk
Abstract
A közgazdaságtudomány, mint társadalomtudományi részterület az
egyének és csoportok tanulmányozásának egy igen speciális szeletével
foglalkozik: a piaci szereplők gazdasági viselkedésével. A téma elemzésének
egyik fő kérdése az, hogy bár az egyének magatartása - genetikai és
szocializációs egyediségek alapján - különböző lehet, mégis, ha olyan nagyobb
gazdasági entitásokat veszünk alapul, mint például szervezeteket, vagy
társadalmakat, akkor az egyedi viselkedések különös módon összecsengenek. A
hasonlóság alapját a kultúra, mint közös gondolkodásmód képezi, mely
magatartási keretként behatárolja az egyének és csoportok cselekvéseit. E kultúra
lényegét azonban egzakt módon rendkívül nehezen lehet körülírni, ezért vetődhet
fel a kérdés: Vajon mit nyerhetnek a kutatók és a szervezetek a kulturális
jellegzetességek definiálásával és megjelenítésével?