Algoritmusok, keresők, közösségi oldalak és a jog – A forgalomirányító szolgáltatások szabályozása
View/ Open
Date
2020Author
Bencze, Mátyás
Bódi, Jenő
Nagy, Krisztina
Pataki, Gábor
Polyák, Gábor
Specht, Hedvig
Szalay, Klára
Szőke, Gergely László
Ződi, Zsolt
Metadata
Show full item recordAbstract
Ez a tanulmánykötet a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal pályázatán
2015-ben elnyert, Az internetes forgalomirányító szolgáltatások szabályozási
kérdései (K 116551) című kutatás eredményeit foglalja össze. A kutatás olyan időszakban
zajlott, amikor mind a digitális kommunikációs környezet, mind annak
jogi keretei alapvető változásokon mentek át. A 2015-ös Brexit-kampánnyal és a
2016-os amerikai elnökválasztási kampánnyal lezárult az a korszak, amiben a forgalomirányító
szolgáltatások nagyrészt a digitális környezet pozitív szereplői voltak,
innovatív megoldásokkal, amelyek segítenek a felhasználóknak eligazodni az
információtengerben.
A Trump-kampány után a közösségi médiában terjedő dezinformáció a legfontosabb
közéleti témák közé emelkedett. A dezinformáció problémájában egyszerre
tükröződik a közösségimédia-szolgáltatók globális kvázi-monopolhelyzete, az e
szolgáltatóknál összegyűlő személyes adatok mennyiségéből és minőségéből adódó
számos magán- és közéleti kockázat, a gyűlölködéssel és a valótlan információkkal
szembeni jogi eszközök erőtlensége, a közösségimédia-szolgáltatók (magán)szabályozási
gyakorlatának hiányosságai, valamint a médiaműveltség hiányosságai.
A 2015 óta eltelt időszakban állami és európai szinten egyaránt újabb és újabb
szabályozási kísérletek indultak, amelyek hatékonysága egyelőre igen kérdéses, és
az eddigi tapasztalatok alapján nem is ítélhető meg. Az európai kreatív ipar szereplői
és az Európai Unió döntéshozói abban azonban biztosan egy oldalon állnak,
hogy a digitális médiapiac amerikai székhelyű óriásainak hatalmát az európai kultúra
fenntarthatóságának és az európai nyilvánosság demokratikus jellegének megőrzése
érdekében meg kell törni.