Sikeres vállalkozó vagy sikeres személyiség? A vállalkozói jellemvonások vizsgálata a külső tényezők tükrében
Abstract
Az elmúlt két évtizedben világszerte nagymértékben megnövekedett az érdeklődés a
kisvállalatok irányába. Számos tanulmány alátámasztotta, hogy a kisvállalatok fontos
gazdasági és társadalmi szerepet töltenek be (Schumpeter 1934, Wennekers és Thurik 1999,
Acs és szerzőtársai 1999, Rauch és Frese 2000, Szerb és szerzőtársai 2004, Acs és szerzőtársai
2009), az új munkahelyek teremtésén (Drucker 1985, Bednazik 2000, Cooper 1998, Dennis
1997, Acs–Audretsch 1993), az innováción keresztül (Acs–Audretsch 1988, Audretsch 1995,
Rothwell–Dodgson 1995, Arrow 1983, Acs 2002) a társadalmi és területi egyenlőtlenségek
kiegyensúlyozásáig (Szerb 2000). A kisvállalati szektor az elmúlt évtizedekben tapasztalható
fejlődésének következtében egyre inkább előtérbe kerül a kérdés: vajon mitől lesz sikeres a
vállalkozás? Mivel magyarázható, hogy az egyik vállalkozás évtizedeken keresztül sikeresen
működik, míg egy másik hónapok alatt csődbe jut? Nyilvánvaló, hogy a sikerben számos
tényező játszik fontos szerepet. A rendelkezésre álló erőforrások és a gazdasági, társadalmi,
politikai környezeti tényezők mellett fontos szerepet tölt be a vállalkozó személye, vagyis az,
hogy milyen karakterisztikákkal, jellemvonásokkal rendelkezik az illető.