Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2019-11-05T08:08:50Z
Szerző Écsi Júlia
MTMTID:
10037520
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23217
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénA narratív szemlélet kínálta többlet lehetőségek a gyermekklinikai munkában
Az értekezés címe angolulPerspectives of Narrative Approach in Child Clinical Psychology
Absztrakt az értekezés nyelvénVizsgálatunkban szubklinikai csoportokkal dolgoztunk, fő célcsoportunkat az aktivitás és figyelemzavaros tünetekkel élő gyermekek alkották, e mellet két másik referenciacsoportot emeltünk be a munkába: a depresszív tünetekkel élő – és egészséges személyek csoportját. Kutatásunknak alapvetően két célja volt, először két módszert hasonlítottunk össze, igyekeztünk választ találni arra, hogy a kérdőíves módszer vagy az élettörténeti epizódokban rejlő többlet információk klasszifikálják-e jobban vizsgálati csoportjainkat. A másik esetben pedig a narratívumokban megjelenő jellegzetes mintázatok feltárására tettünk kísérletet a narratív kategoriális tartalomelemzés eszközével. A mintázatok várhatóan a társas környezetben megjelenő problémákkal, mint pszichológiai jelenségekkel hozhatók összefüggésbe. Olyan modulokat választottunk, melyek narratív jegyei kapcsolatba hozhatóak a szelf és másik viszonyával: Társas referencia modul Személyközi referencia almodulja; Tagadás modul; Aktivitás-passzivitás modul; Tematikus szerepek modulja; Szereplői funkciók modul. A két módszer összehasonlítása során, az ADHD-ban előzetesen is fontosnak tartott problémakörök-társkapcsolati problémák, agresszivitás, deviáns viselkedés-esetén érzékenyebb klasszifikációs módszernek bizonyult a történetek nyelvi kódjainak használata. A kategoriális tartalomelemzés során a leghatékonyabb eszköznek a Személyközi referencia modul, Tagadás modul és Szereplői funkciók modul alkalmazása bizonyult. Ezen modulok mentén a társas interakcióiban megjelenő nehézségről, a szelf és másik viszonyáról, a társas elutasításról, a szociális magányosságról, a belső működési dinamikáról jellegzetes mintázatokat sikerült feltárni a célcsoport szövegeiben. Eredményeink alapján úgy gondoljuk, hogy az élettörténeti epizódok narratív pszichológiai elemzésének relevanciája van a gyermekklinikai munkában, nem csak a kutatásban.
Kulcsszó (Magyar)ADHD
interperszonális kapcsolatok
narratív pszichológia
NARRCAT
viselkedési problémák
Kulcsszó (Angol)ADHD
behavioral problems
interpersonal relationships
narrative psychology
NARRCAT
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK Pszichológia Doktori Iskola
TémavezetőPéley Bernadette


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record