Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2019-09-21T12:18:09Z
Szerző Szabó János
MTMTID:
10064042
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23178
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénA tudományos tehetség összetevőinek vizsgálata a felsőoktatási tehetséggondozásban résztvevő hallgatók körében
Az értekezés címe angolulInvestigation of features of academic talent among students in higher education talent-management
Absztrakt az értekezés nyelvénSok tanulmányban kutatják, összegzik, valamint kísérlik meg objektíven mérni a tehetség összetevőit. Nagy részük azonban az általános- és középiskolás korosztályra vonatkozik. A magyar felsőoktatási tehetségfejlesztéssel kapcsolatban még kevés empirikus adat áll rendelkezésünkre. Kevés információ áll rendelkezésünkre a változatos közegekből érkező, és mentális háttérrel rendelkező tehetséges hallgatókról. Kutatásom – illetve háromlépcsős kutatássorozatom – pont e hiányt kísérelné meg feltárni, vagyis a magyar felsőoktatásban tanulók esetében melyek a legfontosabb tehetség-összetevők. A kutatásomban használt tulajdonságlista egyik részét a tudomány pszichológiájának szakirodalmából adaptáltam, a másik részét pedig a köznevelési tehetséggondozás szakirodalmából. Disszertációm fő célja feltárni melyek a magyar felsőoktatásban tanuló hallgatók esetében a legfontosabb tehetség-összetevők. Ezt három lépésben tettem meg. A kérdést a felsőoktatási tehetséggondozásban résztvevő három fő célcsoport szempontjából jártam körül: (1) a tehetségmenedzsmentben illetékes szakemberek, (2) az oktatók, és végül a (3) hallgatók szemszögéből. A vizsgálatban használt változókat a három célcsoportban kapott eredmények alapján lépésről lépésre szűkítettem. A szintek egymásra épülnek, tehát a különböző szinten kapott eredmények alapján terveztem meg a következő lépésre a kutatást. Az első körben a szakemberek véleménye alapján – pilótavizsgálatként – létrehoztam egy rangsort. E rangsort figyelembe véve a második lépésben – az oktatókat vizsgálva – már csak a személyen belüli tényezőket vettem bele a kutatásba. Végül, a harmadik lépésben már csak a hat legfontosabb összetevőt vizsgáltam a tehetséges hallgatók körében, specifikusan, külön-e célra fejlesztett pszichológiai mérőeszközök segítségével. A változók szűkítésén és a hipotézisek tesztelésén túl mindhárom szinten egyéb informatív, kiegészítő eredményeket is kaptam.
Kulcsszó (Magyar)felsőoktatás
fiatal-felnőttkor
tehetség
tehetséggondozás
tudományos tehetség
Kulcsszó (Angol)academic talent
higher education
talent
talent-management
young-adulthood-age
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK Pszichológia Doktori Iskola
TémavezetőDr. Deák Anita


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record