A tudományos tehetség összetevőinek vizsgálata a felsőoktatási tehetséggondozásban résztvevő hallgatók körében
Elérhetővé téve ekkor | 2019-09-21T12:18:09Z |
Szerző | Szabó János MTMTID: 10064042 |
Webcím | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23178 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | A tudományos tehetség összetevőinek vizsgálata a felsőoktatási tehetséggondozásban résztvevő hallgatók körében |
Az értekezés címe angolul | Investigation of features of academic talent among students in higher education talent-management |
Absztrakt az értekezés nyelvén | Sok tanulmányban kutatják, összegzik, valamint kísérlik meg objektíven mérni a tehetség összetevőit. Nagy részük azonban az általános- és középiskolás korosztályra vonatkozik. A magyar felsőoktatási tehetségfejlesztéssel kapcsolatban még kevés empirikus adat áll rendelkezésünkre. Kevés információ áll rendelkezésünkre a változatos közegekből érkező, és mentális háttérrel rendelkező tehetséges hallgatókról. Kutatásom – illetve háromlépcsős kutatássorozatom – pont e hiányt kísérelné meg feltárni, vagyis a magyar felsőoktatásban tanulók esetében melyek a legfontosabb tehetség-összetevők. A kutatásomban használt tulajdonságlista egyik részét a tudomány pszichológiájának szakirodalmából adaptáltam, a másik részét pedig a köznevelési tehetséggondozás szakirodalmából. Disszertációm fő célja feltárni melyek a magyar felsőoktatásban tanuló hallgatók esetében a legfontosabb tehetség-összetevők. Ezt három lépésben tettem meg. A kérdést a felsőoktatási tehetséggondozásban résztvevő három fő célcsoport szempontjából jártam körül: (1) a tehetségmenedzsmentben illetékes szakemberek, (2) az oktatók, és végül a (3) hallgatók szemszögéből. A vizsgálatban használt változókat a három célcsoportban kapott eredmények alapján lépésről lépésre szűkítettem. A szintek egymásra épülnek, tehát a különböző szinten kapott eredmények alapján terveztem meg a következő lépésre a kutatást. Az első körben a szakemberek véleménye alapján – pilótavizsgálatként – létrehoztam egy rangsort. E rangsort figyelembe véve a második lépésben – az oktatókat vizsgálva – már csak a személyen belüli tényezőket vettem bele a kutatásba. Végül, a harmadik lépésben már csak a hat legfontosabb összetevőt vizsgáltam a tehetséges hallgatók körében, specifikusan, külön-e célra fejlesztett pszichológiai mérőeszközök segítségével. A változók szűkítésén és a hipotézisek tesztelésén túl mindhárom szinten egyéb informatív, kiegészítő eredményeket is kaptam. |
Kulcsszó (Magyar) | felsőoktatás fiatal-felnőttkor tehetség tehetséggondozás tudományos tehetség |
Kulcsszó (Angol) | academic talent higher education talent talent-management young-adulthood-age |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | BTK Pszichológia Doktori Iskola |
Témavezető | Dr. Deák Anita |