Cigány, roma fiatalok életútja. Egy iskolán kívüli esélynövelő tanoda-típusú program tagjainak vizsgálata
Elérhetővé téve ekkor | 2019-09-16T06:22:52Z |
Szerző | Boros Julianna MTMTID: 10019996 |
Webcím | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23168 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | Cigány, roma fiatalok életútja. Egy iskolán kívüli esélynövelő tanoda-típusú program tagjainak vizsgálata |
Az értekezés címe angolul | Life paths of Roma, Gypsy youth Research on a Roma youth support extracurricular ("tanoda") programme |
Absztrakt az értekezés nyelvén | In general there are not many information about those Roma students’ lives, who despite of the earlier trends choose secondary school in the middle of the 1990’s. In the families of these Roma students secondary education was unknown; the parents of them had lower education. There are even less information about those initiatives, programmes and extracurricular activities from the 1990’s what supported Roma students. This research aims to gain information on the field of education science and Romani studies in order to provide more knowledge about Roma students. On the other hand, this research contains life path interviews, what make possible to understand on a better way the actual processes of the society in relation with integration. These interviews might provide a great help to recognize the problems of those Roma people who are already working as intellectuals but their children arestill facing with difficulties in inclusion. ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| Az elmúlt két évtizedben a neveléstudomány, a romológia és a társadalomtudomány területén nagymértékben nőtt a cigány1népesség gyermekeinek hátrányaival foglalkozó szakirodalom. A nevelésszociológiai kutatások különböző szempontból vizsgálták a cigány, roma tanulók helyzetét az oktatási egyenlőtlenségek okaival és következményeivel összefüggésben. A tudományos elemzések fókuszába több oktatást befolyásoló probléma vizsgálata került. Egyrészt a cigány gyermekek korai szocializációs hátrányai, a szociokulturális tényezők hatásai az alapfokú oktatási rendszerben, másrészt a cigány tanulók iskolai szegregációja, a szelektív iskolarendszer, a társadalmi és oktatási egyenlőtlenségek és a hátrányos helyzet összefüggései, azok következményei. Harmadrészt a hátrányos helyzetű, főként cigány tanulók oktatásával kapcsolatos pedagógiai módszerek (integrált pedagógiai rendszer, kooperatív tanulás, inkluzív pedagógia) és szemléletek (szegregáció, integráció, inklúzió) gyakorlata és elmélete került az elemzések középpontjába. Az elmúlt tíz évben a cigány tanulók iskolai sikerességével kapcsolatos kutatások között hangsúlyossá váltak a felsőoktatásban tanuló (leendő diplomás fiatalok, cigány értelmiség) cigány, roma és hátrányos helyzetű egyetemi hallgatók helyzetére fókuszáló vizsgálatok, melyek az életutakban rejlő sajátosságokat, egyediségeket elemezve keresték azokat a meghatározó tényezőket, melyek az iskolai sikerességüket elősegítették.Ezen kutatások értelmezési kerete alapvetően a reziliencia elméletéhez köthető. A legújabb kutatási eredmények között csak elvétve találunk olyan vizsgálatot, mely az oktatási vagy oktatáson kívüli, de az iskolai sikerességet elősegítő esélynövelő programok hatásairól és eredményeiről 3számolna be, és további ismeretekkel szolgálhatna a cigány tanulókat érintő hátrányok kompenzálása terén. |
Kulcsszó (Magyar) | cigány életút vizsgálat iskolán kívüli program roma tanoda |
Kulcsszó (Angol) | extracurricular program gypsy Hungary roma Tanoda |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola |
Témavezető | Forray R. Katalin Híves-Varga Aranka |